iulirx

Curbe si cu ce viteza le putem aborda

62 posts in this topic

Adica o curba din asta, o iei tu cu 80 km/h?

O curba la 90 grd poate avea raza de curbura de 50m sau 500 m. Pe prima o poti aborda la 35 km/h, pe a doua la 180 km/h.

La curbe ne intereseaza raza de curbura NU unghiul curbei !

(aproape toate intrarile pe autostrada se fac la unghiuri de 90 de grade insa cu o raza de curbura mare care sa permita viteze mari de abordare)

( exista o iesire de pe a2 spre Ovidiu care are unghiul de 120-130 grade si unde restrictia de viteza este de 100 km/h)

Cam toata portiunea de pe a2 dintre Cernavoda si Constanta are o groaza de curbe chiar mai mari de 90 grade care se pot lua si cu 220-230 km/h ( insa au raze de curbura de peste 1500m)

post-143-0-54784500-1401439980_thumb.jpg

uscat inseamna asfalt uscat

ploaie inseamna umed nu strada acoperita cu apa. aici , la acoperire cu apa, este ca la zapada !

coeficientul de siguranta include tot ce poate fi dezavantajos pentru un sofer : conditia masinii, trafic, stare carosabil, vizibilitate, indeminarea soferului, etc. Un sofer cu experienta medie , in conditii medii, are un coeficient de siguranta egal cu 2.

O masura empirica pentru a sti cind iei curbele prea tare : pui o cutie de chibrituri plina pe bord si cind iei curba trebuie ca aceasta cutie sa nu fuga in stinga sau dreapta. Eu asa am invatat sa conduc...

Nu incercati cu cutii de bere, nu merge ! :)

Edited by iulirx
8 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

I-am dat split pt. ca sunt informatii utile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am cam lipsit la orele de geometrie, dar parca unghi= figura geometrica formata din doua linii drepte, care pleaca din acelasi punct. Si de aici poti calcula unghiul.

Deci daca o curba, nu are un unghi de 90 de grade, cum poti spune ca este o curba la 90 de grade?

Daca, curba este un arc de cerc, este irelevant sa vorbim de viteze, pentru ca nu vedem din spatele monitorului, la ce curba se refera colegul. La semicerc, intradevar se masoara raza si cu cat raza este mai mare, cu atat curba poate fi luata cu o viteza mai mare

Parca este o diferenta, nu-i asa?

post-259-0-89276100-1401478836_thumb.jpg

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orice curba de pe o autostrada bine gindita ca si inclinatie ,declivitate ,face ca autoturismul sa mearga constant in curbe fara sa corectezi din volan ,il lasi liber daca ai ales viteza exacta pt acea portiune(depinde de feelingul de sofer).Masina se comporat ca un trenulet pe sine.De aici si chestia cu ,cutia de chibrituri care iti poate ramine fixaApoi cind incepi sa accelerezi iti "fuge " :smile:

La noi nu sint autostrazile cum ar trebui dar nu asta e important.

@Ionut ..In Bucuresti poate sa te risti ,sigur,MArriot-13 sept -Izvor,acolo se poate cobori usor cu viteza din 3 cifre, pe uscat,insa trebuie sa nu te gindesti la anvelope :smile:

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

sincer autostrazile nu sunt toate gandite sa iei curba fara sa te tii de volan . dar daca respecti viteza indicata de ei ... va fi mai mult ca sigur bine

Share this post


Link to post
Share on other sites

sincer autostrazile nu sunt toate gandite sa iei curba fara sa te tii de volan . dar daca respecti viteza indicata de ei ... va fi mai mult ca sigur bine

Eu nu-mi aduc aminte sa fi mers la noi in tara, pe vre-o autostrada si sa vireze masina singura in curba, indiferent de viteza. La noi daca nu virezi tu, te duci in camp sau in parapeti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am cam lipsit la orele de geometrie, dar parca unghi= figura geometrica formata din doua linii drepte, care pleaca din acelasi punct. Si de aici poti calcula unghiul.

Deci daca o curba, nu are un unghi de 90 de grade, cum poti spune ca este o curba la 90 de grade?

Daca, curba este un arc de cerc, este irelevant sa vorbim de viteze, pentru ca nu vedem din spatele monitorului, la ce curba se refera colegul. La semicerc, intradevar se masoara raza si cu cat raza este mai mare, cu atat curba poate fi luata cu o viteza mai mare

Parca este o diferenta, nu-i asa?

FIG 1

post-143-0-08050900-1401533169_thumb.jpg

FIG 2

post-143-0-57145600-1401533168_thumb.jpg

In figura 1 vezi mai multe curbe , toate la 90 grade, fiecare cu raza ei de curbura.

In figura 2 vezi o curba cu raza de curbura variabila ( mai mare la inceput si din ce in ce mai mica spre centrul curbei). Cu verde vezi cum se calculeaza cea mai mica raza de curbura ( cea mai periculoasa) si cu rosu vezi cum se calculeaza unghiul total al curbei.

In sensurile giratorii cu mai multe benzi pe sens exista pentru fiecare banda acelasi unghi al curbei si raze diferite de curbura ( benzile de la exterior au raza de curbura mai mare, cele de la interior mai mica - deci pe cele de la exterior se poate merge sensibil mai repede decit pe cele de la interior)

Edited by iulirx
2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nenea Iuli, in prima figura imi arati 3 semicercuri cu raze diferite, nu cu unghiuri. In acele curbe, nu exista doua drepte care se intalnesc in acelasi punct. Am modificat un pic desenul facut, curba rosie si curba verde, dupa desenul tau ar trebui sa aibe tot 90 de grade.

Iar in figura doi, imi arati o curba, pe care am putea sa o calculam cumva la 45 de grade, imi arati de fapt ca unghiul curbei este la 120 de grade, deci teoretic, dupa cum imi arati unghiul curbei, se poate lua cu viteza mai mare decat curba de 90 de grade.

Mai repet odata, de ce calculezi un semicerc in unghiuri? Intradevar, un arc de cerc poate fi mai larg sau mai strans, pus pe asfalt, poate fi abordat cu o viteza mai mare, sau mai mica, insa nu-l calculezi in unghiuri, pentru ca nu are unghi!

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nenea Iuli, in prima figura imi arati 3 semicercuri cu raze diferite, nu cu unghiuri. In acele curbe, nu exista doua drepte care se intalnesc in acelasi punct. Am modificat un pic desenul facut, curba rosie si curba verde, dupa desenul tau ar trebui sa aibe tot 90 de grade.

Iar in figura doi, imi arati o curba, pe care am putea sa o calculam cumva la 45 de grade, imi arati de fapt ca unghiul curbei este la 120 de grade, deci teoretic, dupa cum imi arati unghiul curbei, se poate lua cu viteza mai mare decat curba de 90 de grade.

Mai repet odata, de ce calculezi un semicerc in unghiuri? Intradevar, un arc de cerc poate fi mai larg sau mai strans, pus pe asfalt, poate fi abordat cu o viteza mai mare, sau mai mica, insa nu-l calculezi in unghiuri, pentru ca nu are unghi!

Hai s-o luam usor si pe rind : in figura de mai jos vezi cit se poate de clar care este unghiul fiecarei curbe , centrul fiecarei curbe si raza fiecarei curbe. (sageata verde reprezinta raza curbei)

post-143-0-05036300-1401543983_thumb.jpg

Orice arc de cerc cit de mic sau cit de mare o fi el se masoara in grade la fel ca si unghiurile. (nimic nu se calculeaza in unghiuri , ci in grade. Si curbele, la fel ca si unghiurile se masoara in grade)

NU conteaza unghiul unui viraj ,CI raza lui ! De exemplu o curba in ac de par (180 grade) cu o raza de curbura de 60m se poate aborda cu 40 km/h, pe cind o curba la doar 90 grade cu o raza de curbura de 25 m se poate aborda doar cu 25 km/h

Retine : nu unghiul conteaza ! raza conteaza !!

In exprimarea ta : orice arc de cerc ARE unghi !

Sper ca acum m-am facut mai inteles.

In realitate sint greu de gasit curbe cu raza de curbura constanta in afara sensurilor giratorii si a intrarilor pe autostrada. De cele mai multe ori curbele au o raza de curbura variabila : mai mica la inceput si mai mare la sfirsit, sau -cele mai periculoase - mai mare la inceput si mai mica la sfirsit. Curbele cu raza mare sint curbe line, iar cele cu raza mica sint curbe strinse. Proiectantii de drumuri incearca intotdeauna sa creeze curbe cu raza constanta, insa nu intotdeuna asta e posibil in realitate. O curba strinsa la inceput si larga la sfirsit e excelenta si nepericuloasa, insa venind din sens invers aceeasi curba devine extrem de periculoasa !

Asta e si motivul pentru care pe un tronson de drum intr-un sens poti avea limitare de viteza de 50 km/h, iar din sens opus sa ai 30 km/h exact pe aceeasi portiune !

Edited by iulirx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred se face o confuzie, deci ar fi bine de precizat ca unghiul se masoara fata de directia inainte, deci imaginile atasate sunt corecte. Cand spunem: faci jumatate dreapta atunci faci un unghi de 45o(ca in ultima schita) si nu unul de 135o.

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adica asa, masina verde face unghi de 45 grade, iar cea albastra de 135 grade

post-259-0-67946200-1401553096_thumb.jpg

Edited by paunionutz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masina verde face unghi de 135o, mai avea putin si facea 180o, adica inapoi. Asa este la masini, la teorie, in geometrie sau fizica mecanica ar fi de 45o dar in cazul de fata se ia ca reper nu "linia" pe care vine masina ci "linia" pe care ar trebui sa fie daca nu ar vira. Sau altfel spus pe sosea ai un maxim de 180o. Sper ca am fost destul de explicit.

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

"O curba strinsa la inceput si larga la sfirsit e excelenta si nepericuloasa, insa venind din sens invers aceeasi curba devine extrem de periculoasa! Subscriu ce spune Iuli. La intrarea pe A6 din Bad Rappenau/Heilbronn este exact o curba din asta. Intru in curba cu 60-70 km/h si in ultimii 10 m ies din ea cu 30km/h. Bineinteles dai in frana cat de tare poti altfel o iei pe aratura

Edited by i love VOLVO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad ca lumea intelege mai greu - asa ca propun sa iesim in lumea reala si sa facem niste abordari de curbe concrete. Cu filmari si tot tacimul - apoi le punem aici si discutam fapte.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masina verde face unghi de 135o, mai avea putin si facea 180o, adica inapoi. Asa este la masini, la teorie, in geometrie sau fizica mecanica ar fi de 45o dar in cazul de fata se ia ca reper nu "linia" pe care vine masina ci "linia" pe care ar trebui sa fie daca nu ar vira. Sau altfel spus pe sosea ai un maxim de 180o. Sper ca am fost destul de explicit.

M-ai bagat de tot in ceata. De ce masina verde nu vireaza intr-un unghi de 45 de grade, daca acel unghi chiar are 45 de grade in matematica (unde se calculeaza unghiuri). Eu nu am auzit in legislatia rutiera, sau in alta parte, legat de domeniul auto, ca nu se respecta legile fizicii sau matematicii, de fapt tu spui ca sunt chiar invers. Cine a facut aceste "legi"? Unde scrie ca se calculeaza invers?

Deci voi spuneti ca masina verde poate intra cu o viteza de maxim 15 km/h intr-o curba de 135 de grade, iar masina albastra poate intra cu 100 de km la ora, intr-o curba de 45 de grade???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu fi capos, tu personal daca te deplasezi si vrei sa te intorci, cate grade "virezi"? cred ca in total 180o si incepi cu un grad, ...10grade..., 45grade,....135grade si gata 180. Mai simplu/babeste de atat nu stiu sa explic.

3 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu fi capos, tu personal daca te deplasezi si vrei sa te intorci, cate grade "virezi"? cred ca in total 180o si incepi cu un grad, ...10grade..., 45grade,....135grade si gata 180. Mai simplu/babeste de atat nu stiu sa explic.

Da, da, da, acum am inteles!

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca o concluzie ar fi ca trebuie sa luam curbele cu prudenta. Din pacate, nu scrie pe niciun indicator ce unghi sau raza are curba din fata ca sa ne uitam repede in tabelul de viteze pentru a vedea unde ne incadram :). Singurele repere ar fi indicatoarele, in special cele denumite "curba deosebit de periculoasa". Aici e alta parte proasta, constatata de multi dintre noi, probabil: sunt zone unde aceste semne sunt puse fortand nota si sunt zone unde nici macar nu sunt puse, riscand sa iesi cu masina la cules de struguri. Dar traim in Romania (care mai traim) si asta ne face ochii cat cepele...

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca o concluzie ar fi ca trebuie sa luam curbele cu prudenta. Din pacate, nu scrie pe niciun indicator ce unghi sau raza are curba din fata ca sa ne uitam repede in tabelul de viteze pentru a vedea unde ne incadram :smile:. Singurele repere ar fi indicatoarele, in special cele denumite "curba deosebit de periculoasa". Aici e alta parte proasta, constatata de multi dintre noi, probabil: sunt zone unde aceste semne sunt puse fortand nota si sunt zone unde nici macar nu sunt puse, riscand sa iesi cu masina la cules de struguri. Dar traim in Romania (care mai traim) si asta ne face ochii cat cepele...

Subscriu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca o concluzie ar fi ca trebuie sa luam curbele cu prudenta. Din pacate, nu scrie pe niciun indicator ce unghi sau raza are curba din fata ca sa ne uitam repede in tabelul de viteze pentru a vedea unde ne incadram :smile:. Singurele repere ar fi indicatoarele, in special cele denumite "curba deosebit de periculoasa". Aici e alta parte proasta, constatata de multi dintre noi, probabil: sunt zone unde aceste semne sunt puse fortand nota si sunt zone unde nici macar nu sunt puse, riscand sa iesi cu masina la cules de struguri. Dar traim in Romania (care mai traim) si asta ne face ochii cat cepele...

Pai in ce tara ai vazut tu semnul "curba periculoasa" insotit de unghiul curbei? Ca asa ar trebui sa faca astia un ditamai tabelul cu: tipul masinii si viteza cu care poate aborda curba si apoi niste subcategorii, in care sa apara tipul masinii si viteza cu care poate aborda curba in functie de clima, uzura anvelopelor, uzura amortizoarelor si pregatirea soferului.

Adica ceva de genul ar fi bun pentru romani: Curba 70 de grade, asfalt umed, Volvo S60, articulatie standard, amortizoare 40% fata si 60 % spate, joc in pivotul stang de 3 mm, anvelope 45% fata, 40% spate, presiune anvelope SF 1,8 bari, DF 2,0 bari, DS 1,9 bari, SS 2,0 bari, experienta soferului 3 ani = puteti aborda curba cu 30 de km la ora. Ar fi bune niste semne dastea detaliate!

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

In De, Fr si in anumite zone montane din Au sunt aceste semne. De ex. Curba la stanga si sub semn sau langa exista un mic panou cu gradul de dificultate. Dar, de' vecinii sunt mai in vest !

Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk 2

Edited by Dinoco

Share this post


Link to post
Share on other sites

In De, Fr si in anumite zone montane din Au sunt aceste semne. De ex. Curba la stanga si sub semn sau langa exista un mic panou cu gradul de dificultate. Dar, de' vecinii sunt mai in vest !

Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk 2

Eu am fost cu masina in Alpi si in Germania si in Austria si nu am vazut nici un astfel de semn! Poate or exista si nu le-am vazut eu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iti fac poze la iarna in Ianuarie-Februarie si atasez aici.

Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk 2

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iti fac poze la iarna in Ianuarie-Februarie si atasez aici.

Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk 2

Nu te contrazic! :hello:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now