Sign in to follow this  
Followers 0
roco

Sfaturi utile pentru pregatirea masinii in perioada de iarna

4 posts in this topic

• intre 0 si plus 7°C Daca trei zile consecutiv temperaturile zi-noapte se situeaza in acest interval, treceti pe cauciucurile de iarna. Acestea raspund mai bine comenzilor decat cele de vara datorita compozitiei materialului din care sunt facute. Pont: Schimbarea trebuie facuta cel tarziu in aceasta situatie; pentru a evita cozile de la ateliere, folositi ca repere in timp datele de 1 Octombrie si 1 Aprilie pentru a trece de pe cauciucurile de vara pe cele de iarna si invers.

• la 0°C Geamurile ingheata, yalele de la portiere se infunda cu dopuri de gheata, chederele de guma adera la suprafetele metalice cu care intra in contact. Pont: Asezati pe parbriz folie izolatoare sau cel putin, ridicati stergatoarele, astfel incat acestea sa nu inghete. Daca autoturismul are senzor de ploaie, asigurati-va ca acesta nu este pe ON in permanenta; in caz contrar, la punerea contactului stergatoarele vor efectua o cursa completa si lamela de guma va suferi de pe urma contactului cu gheata de pe parbriz. Chederele trebuie tratate cu glicerina sau cu pudra de talc (siliconul nu ajuta), yalele portierelor si cea de la portbagaj trebuie tratate preventiv cu solutie anti-inghet (flacon disponibil la toate hyper-marketurile si benzinariile), chiar daca aveti inchidere centralizata din telecomanda. Iarna, bateriile se descarca mai repede si puteti ajunge in situatia sa va doriti sa fi dat 10 lei pe un flacon de degivrant. Racleta de dezghetare si sprayul anti-inghet trebuie tinute in masina - intai se aplica o pelicula de spray si de-abia apoi se indeparteaza gheata mecanic, cu racleta. Inca un pont: Parcata sub un pom sau langa un gard viu, autoturismul se raceste mai putin si va ingheta mai incet. Daca este parcat paralel cu un gard viu, pe partea cu gardul nu se va forma gheata.

• minus 14°C Adaugarea de spirt sanitar in lichidul de spalare conduce la gelifiere si la mazgalirea parbrizului. Pont: Se goleste complet rezervorul lichidului de spalare, dupa care se inlocuieste cu lichidul potrivit pentru conditii de iarna, fie concentrat in amestecul recomandat de catre producator, fie nediluat.

• minus 15°C Uleiul de motor cu index 15W devine vâscos. Pont: La schimbul de ulei optati pentru unul cu grad de viscozitate mai mare. Astfel, nu numai ca rezistenta la temperaturi scazute sporeste, insa concomitent se reduce si frecrea pieselor metalice din motor, ceea ce semnifica si o economie a consumului de carburant.

• minus 20°C Cauciucurile au o presiune mai scazuta cu 0,5 bar decat la 0 Grade. Pont: La fiecare a doua oprire la statia de alimentare cu carburant sau la fiecare doua saptamani, verificati presiunea din cauciucuri si eventual, completati pana la limita indicata. Apropo: La aceasta temperatura, uleiul de motor cu index 10W devine vâscos.

• minus 22°C Motorina produce spuma, chiar si in ciuda aditivilor de fluiditate. Pont: Faceti plinul doar pe jumatate, astfel carburantul se incalzeste mai rapid si se misca mai rapid in interiorul rezervorului. Doar la motoarele mai vechi pe motorina si doar in caz de extrema necesitate se adauga un plus de benzina sau alcool (~100 ml.) pentru a facilita pastrarea lichiditatii motorinei. Motoarele diesel moderne cu tehnica Pumpe-Düse sau Common-Rail pot fi grav afectate de aplicarea acestui procedeu. In cazul aparitiei neasteptate a starii de inghet, este recomandata dezghetarea in garaj sau schimbarea filtrului de carburant.

• minus 25°C La aceasta temperatura, radiatorul plezneste daca apa din interior nu are antigel. Pont: Verificati starea antigelului cu regularitate la benzinarie sau la service, iar in caz de nevoie, completati. A, da: Uleiul de motor cu index 05W curge mult prea incet.

• minus 30°C Lichidul de spalat parbrizul ingheata, in ciuda aditivilor speciali. Pont: Porniti la drum doar daca afara este uscat. Intotdeauna sa aveti in masina un spray anti-inghet.

• minus 40°C Amortizoarele devin rigide. Pont: Incepeti sa sofati cu viteza redusa, fiindca odata cu incalzirea treptata a autoturismului prin rulare, acestea isi revin.

• minus 63°C Chiar si uleiul sintetic, ca de pilda Castrol Formula RS 0W-40, nu mai curge. Pont: Vacanta de iarna nu se petrece niciodata in Siberia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bune sfaturi. Pe majoritatea le aplicam deja. Cel cu minus 63 grade celsius ii fain :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-a dat sotia, sa-i pregatesc masina de iarna, sfaturi de la Mitsubishi/Tiriac Auto citire.

Pentru cine are timp/chef sa citeasca.

Ø   Anvelope de iarna  Anvelopele de iarna sunt elementul vital de siguranta atunci cand temperatura scade sub 7 grade Celsius. Indiferent daca aveti sau nu tractiune integrala, pneurile de iarna sunt recomandabile pentru ca inseamna, in primul rand, siguranta si, in al doilea rand, scad mult sansele sa ramaneti inzapeziti. Pentru ca un pneu sa asigure o aderenta perfecta, cauciucul trebuie sa fie flexibil. Cauciucul pneurilor de vara isi pierde progresiv flexibilitatea atunci cand temperaturile scad sub 7°C. Sub aceasta temperatura, o anvelopa de vara devine o bucata de plastic dur si nu are aderenta corecta nici pe suprafete uscate. Pe zapada sau suprafata inghetata, anvelopele de vara sunt total nefolositoare.

Conform Legii 161/2011, anvelopele de iarna sau all-seson (denumire comerciala) sunt obligatorii atunci cand drumurile sunt acoperite cu gheata, zapada sau polei. Pentru autovehiculele cu masa maxima autorizata de pana la 3,5 tone, este obligatorie echiparea cu anvelope de iarna pentru toate rotile masinii. Pentru cele cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si cele de transport persoane cu o capacitate mai mare de 8+1 persoane, anvelopele de iarna sunt obligatorii pentru rotile de tractiune. Atat Legea 161/2011 cat si Directiva 92/23 a Consiliului Europei specifica faptul ca sunt acceptate pentru circulatia pe timp de iarna, numai anvelopele de iarna sau all-season care sunt inscriptionate M&S, M+S, M.S, MS (Mud & Snow - noroi si zapada), fara a fi imperativ necesara prezenta altor simboluri.

Reglementarile legale stipuleaza o adancime minima admisa a canalelor de pe anvelope de 1,6 mm. In realitate, incepand de la 4 mm adancime, aderenta scade foarte mult, fiind recomandata inlocuirea pneurilor ce prezinta acest nivel de uzura. De asemenea, este bine sa nu utilizati anvelope mai vechi de 5 ani, dar neuzate. In acest caz, imbatranirea cauciucului il face dur, uneori chiar casant, avand repercusiuni asupra sigurantei la rulare si determinand marirea distantei de franare. Putem afla varsta anvelopei verificand ultimul grup de cifre din numarul DOT, acestea reprezentand saptamana si anul de productie.

Pe cat posibil, incercati sa montati acelasi tip de anvelope pe toate rotile. In cazul in care cele doua punti primesc anvelope cu profiluri diferite puteti experimenta derapaje, deoarece aderenta pneurilor poate fi diferita pe acelasi tip de carosabil, in functie de compozitia si profilul acestora.

Foarte importanta este si verificarea si ajustarea presiunii in pneuri. Iarna, din cauza frigului si a inghetului, aderenta pe sosea scade foarte mult. De aceea este recomandat sa avem cauciucurile umflate la presiunea corespunzatoare, pentru a beneficia de un comportament optim al pneurilor, atat in timpul deplasarii, cat si in cazul in care suntem nevoiti sa franam de urgenta.

In masura in care conditiile atmosferice impun montarea unui set de lanturi, este bine sa stiti ca utilizarea lor si pe drum uscat duce la uzuri premature ale anvelopelor, ale elementelor suspensiei si directiei.

 

Incepand din luna Noiembrie 2012, anvelopele vandute in Uniunea Europeana sunt prevazute cu o eticheta care contine informatii despre contributia la economia de combustibil, gradul de eficienta in conditii de carosabil umed si nivelul de zgomot in mers. In acest mod, vom primi informatii extrem de importante in formularea deciziei de achizitionare.

Sa vedem ce contine eticheta:

 

   1.      Contributia anvelopei la economia de carburant, determinata de gradul de rezistenta la rulare. In timpul deplasarii, anvelopa se deformeaza datorita incarcarii vehiculului si contactului cu suprafata drumului. Ca urmare, pneul se incalzeste, iar energia se pierde sub forma de caldura. Cu cat deformarea este mai mare, cu atat si rezistenta la rulare este mai mare, determinand consum si emisii de CO2 ridicate. Anvelopele au o contributie de pana la 20% din consumul total al unui autoturism si de pana la 35% in cazul unui camion. Normele de marcare prevad 7 clase (de la A la G), diferenta de la o clasa la alta semnificand o variatie a consumului intre 2,5% si 4,5%. Mai exact, un autovehicul echipat cu anvelope clasa A va consuma cu 0,5 litri la 100 km mai putin carburant decat unul echipat cu anvelope clasa G, respectiv o diferenta de 100 de litri pe an (la un rulaj de 20.000 km).

  2.      Aderenta pe carosabil umed. Canalele din profilul anvelopei sunt proiectate pentru a evacua apa existenta pe carosabil, fiind evitata acvaplanarea. De aceea, anvelopele au un rol major in ceea ce priveste tinuta de drum si distanta de franare. Diferenta intre clase reprezinta o crestere sau scadere a distantei de franare cu 3 pana la 6 metri, in cazul unei decelerari complete de la viteza de 80 km/h. De la clasa A la clasa F, distanta de franare creste cu aproximativ 15 metri.

  3.       Nivelul de zgomot emis in mers. Acest marcaj comunica nivelul de zgomot emis in exterior (nu in habitaclu), masurarea realizandu-se in decibeli. Sunt cuantificate trei niveluri:

·              trei unde sonore - anvelopa indeplineste reglementarile actuale

·              doua unde sonore - anvelopa indeplineste viitoarele norme europene

·              o unda sonora - anvelopa emite cu 3 decibeli mai putin decat impun viitoarele norme europene

 

Ø   Lichid pentru curatare parbriz  Este recomandabil sa folositi un lichid special pentru spalarea parbrizului care nu ingheata la temperaturi negative, trebuind sa reziste la o temperatura de cel putin -20o C. Rezervorul de lichid pentru spalat parbrizul este indicat sa fie tinut la un nivel aproape de maxim. Datorita concentratiei destul de mari de alcool, lichidul nu va ingheta, insa exista posibilitatea sa se intample lucrul acesta cu eventualele cantitati mici ce pot ramane pe furtunasele ce duc la duzele de pe capota sau la faruri. Astfel, parbrizul nu mai poate fi curatat corespunzator, iar in cazul deplasarilor pe autostrada sau drumuri nationale, poate fi pusa in pericol siguranta proprie si a celorlati participanti la trafic. De asemenea, pompa si rezervorul de lichid pot fi distruse prin inghetarea acestuia.

Ø   Amestecul de antigel  Verificati concentratia de antigel din sistemul de racire al masinii in unitatile service. Daca nu este suficient antigel, circuitul de racire al motorului poate ingheta si astfel poate provoca daune importante. Antigelul este necesar si la temperaturi pozitive, deoarece protejeaza de coroziune si creste temperatura de fierbere a lichidului de racire. Atentie la alegerea antigelului, fiind necesar sa respectati indicatiile producatorului. Circuitul de racire poate fi distrus ca urmare a utilizarii unui amestec de substante nepotrivite. In perioada de iarna, este indicat sa verificati periodic punctul de inghet al lichidului de racire si, la nevoie, sa completati cu antigel. Daca limita de inghet este prea ridicata, completati cu antigel pana cand se ajunge la nivelul dorit. Aceasta trebuie sa fie in jurul valorii de -35o C, pentru Romania.

 

Ø   Stergatoare parbriz  Daca stergatoarele sunt deteriorate, ele trebuie schimbate, durata medie de viata a acestora fiind de 1 an. In cazul in care acestea nu lucreaza eficient, este greu sa obtineti o vizibilitate buna, iar pe timp de iarna acest lucru este foarte important, conditiile atmosferice fiind mai grele decat in restul anului. Pentru a nu le scurta durata de viata, nu utilizati stergatoarele pe geamul inghetat.

In masura in care stergatoarele sunt blocate din cauza depunerii de gheata, nu actionati comanda electrica intrucat motorul mecanismului va fi activat si va ramane sub tensiune, putand fi deteriorat.

                                            

Ø   Becurile  Verificati daca instalatia de iluminare a masinii functioneaza corect si daca exista becuri arse sau care nu ilumineaza corespunzator. Este util sa aveti un set de becuri de rezerva in masina, pentru cazuri de urgenta. De asemenea, este necesara verificarea unghiului de iluminare a farurilor si, daca este cazul, reglarea acestuia.

 

Ø   Sistemul electric   Asigurati-va ca sistemul de dezghetare a lunetei si oglinzilor functioneaza corect. Chiar daca este iarna si temperatura in habitaclu in mod sigur nu este prea mare, este indicat ca macar o data pe luna sa porniti sistemul de aer conditionat sau climatizare timp de 10-15 minute, din motive ce tin de intretinerea acestora.

O problema ce apare in mod constant iarna, atunci cand temperatura exterioara este mult mai mica decat cea interioara, este reprezentata de geamurile aburite. Pentru a scapa de acest impediment, folositi ventilatorul aerotermei pe trepte mai mari decat de obicei, cu sistemul de aer conditionat activ, astfel incat in masina sa se creeze curenti de aer cu rol dezumidificator.

Ø   Sistemul de franare  Verificati instalatia de franare. Aceasta trebuie sa functioneze ireprosabil si placutele sa nu prezinte uzura avansata. Daca placutele uneia dintre roti sunt foarte uzate, masina nu va frana liniar si puteti avea surpriza unui derapaj lateral la o frana mai puternica pe zapada.

Este bine sa nu folositi frana de mana atunci cand se inregistreaza temperaturi scazute. Cablul care actioneaza sistemul poate ingheta si puteti avea surpriza neplacuta de a nu putea elibera frana.

                                    

Ø   Curele si furtunuri  In mod uzual aceste elemente au o durata lunga de utilizare. Verificati gradul de uzura inainte de sosirea anotimpului hibernal, intrucat temperaturile scazute accelereaza deteriorarea lor.

 

Ø   Acumulatorul  Cand temperaturile sunt scazute, puterea unei baterii se reduce. Verificati densitatea si nivelul electrolitului in baterie, precum si gradul de incarcare, in unitatile service. Este necesara si verificarea functionarii alternatorului in vederea utilizarii unei tensiuni de incarcare corecte. Operatiunea se realizeaza in cateva minute si veti avea certitudinea ca masina va porni in decursul sezonului rece.

Iarna, ziua este mai scurta, luminile sunt folosite aproape permanent, aeroterma functioneaza pentru a asigura incalzirea habitaclului, stergatoarele si dezaburirea sunt utilizate mult mai des. Concluzia ar fi ca sunt mai multi consumatori in functiune si, de aceea, este nevoie sa ne asiguram ca acumulatorul este in regula. In plus, daca deplasarile sunt pe distante scurte, bateria nu se incarca suficient. Ca urmare, la un moment dat, acumulatorul nu va mai face fata, iar motorul nu va mai porni. In situatiile extreme, acumulatorul nu mai poate fi recuperat.

Motorul poate fi pornit doar daca primeste curent de la alta masina sau daca acumulatorul este incarcat de la priza cu ajutorul unui redresor. In situatia in care pornirea se face prin alimentare de la acumulatorul unei alte masini, este recomandat sa procedati astfel:

- cablul rosu se conecteaza la plusul acumulatorului masinii in pana si apoi la plusul acumulatorului masinii care da curent;

- cablul negru se conecteaza la polul minus al acumulatorului masinii care da curent si apoi la polul minus al acumulatorului masinii ramase in pana.

 

Ø   Esapamentul  Iarna circulam cu geamurile inchise. Este, de asemenea, posibil sa ramaneti inzapeziti, cu esapamentul poate ingropat in zapada, gazele de esapament avand posibilitatea sa patrunda in masina. Pentru a evita acesta situatie foarte periculoasa, verificati toba de esapament si toata coloana dintre aceasta si galeria de evacuare.

 

Ø   Covorase de cauciuc  Pentru a proteja mocheta din interiorul masinii, este recomandat sa folositi covorase de cauciuc care sa opreasca apa.

 

Ustensile utile pe timp de iarna  O racleta pentru curatarea parbrizului si a farurilor, cat si un spray special, care ajuta la topirea ghetii depuse pe geamuri, sunt intotdeauna utile iarna in masina. De asemenea, sunt recomandate cabluri pentru alimentarea bateriei, trusa de lanturi corespunzatoare rotilor masinii, o perie pentru zapada, spray pentru dezghetarea incuietorilor, manusi, rezerva pentru lichidul de spalare a parbrizului.

Inainte de a pleca la un drum lung in afara localitatii, aveti grija de cateva aspecte importante: asigurati-va ca aveti bateria de la telefonul mobil incarcata, incercati sa aveti in masina un sac de nisip si o lopata, alimentati masina de fiecare data cand aveti ocazia, motorul fiind singura sursa de caldura daca va inzapeziti. O lanterna, manusi, haine calduroase, apa si mancare sunt, de asemenea, importante pentru siguranta dumneavoastra.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0