muadDib

DIY - Demontare consola centrala, reparatie clima, schimbare becuri

52 posts in this topic

Dupa cum spuneam in topicul: http://www.volvo-club.ro/forum/index.php/topic,970.0.html

am avut pana azi o problema cu sistemul de climatizare, si anume nu baga caldura si dadea si eroare.

Dupa o perioada in care, ba nu am avut timp, ba am incercat sa o rezolv printr-o diagnoza (dar nu am gasit in zona mea un tester capabil), am inceput sa analizez problema si incet-incet sa micsorez zona de belele suficient de mult astfel incat azi, in cca 2 ore, sa rezolv necazul :)

Fac acest Do It Yourself pt. cine e interesat sa vada cum se demonteaza consola, cum se schimba becurile de acolo, etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa nu existe nici un dubiu, este vorba de un S40 model 1999, ECC, radio-CD

1. Demontarea consolei se face extrem de simplu.

Capacul modulului de comanda clima are doar niste cleme foarte usor de "rezolvat" :). O surubelnita dreapta si gata

[attach=#]

RadioCD. Trebuie folosite cele 2 cleme de prindere de pe laterale, partea do jos. Tragi de ele si iese imediat.

[attach=#]

Rama de plastic. Este prinsa in 3 suruburi, prezentate in poza. Cele 2 suruburi ramase in partea de sus elibereaza si comanda de clima.

[attach=#]

post-386-12877844931975_thumb.jpg

post-386-12877844932677_thumb.jpg

post-386-12877844933305_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radio CD-ul are in spate 2 mufe cu fire si antena, rama de plastic are mufe in spate la cele 2 butoane (la mine fake-ul si cel de inchidere usi)

Dupa cum se vede la mine, nu mergea decat becul de la butonul din mijloc al climei:

[attach=#]

comanda de clima are o singura mufa mare maro si un furtun de aer. Atentie la furtunul de aer, e cam greu de dat jos fara sa fie afectat. Daca umblati doar la becuri, merge sa o faceti fara sa umblati la acel furtun.

[attach=#]

Cele 2 becuri arse.

[attach=#]

Asa arata un bec. Eu am gasit astfel de becuri la Densitron in Ploiesti, pe Vasile Lupu. Tot acolo aveau si "caciulite" d'alea de mai multe culori. O sa iau cateva rosii, sa vedem ce iese :D

[attach=#]

post-386-12877844933867_thumb.jpg

post-386-12877844934489_thumb.jpg

post-386-12877844935023_thumb.jpg

post-386-12877844935645_thumb.jpg

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mufa pe care eu o am in plus si pe care o banui ca este de la Trip Computer, sau Info Computer, parca asa ii zic cei de la Volvo.

[attach=#]

E cineva pe aici care poate sa imi confirme acest lucru? Thanks!

post-386-12877844936336_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si acum sa trec la problema mea, cea cu eroarea la clima si cu lipsa caldurii. Dupa ce acum ceva timp am mai dat comanda de clima jos, am curatat-o, am verificat elementele pasive de pe cablaje, senzorii, etc., era timpul sa mut cautarile in alta parte.

Ce stiam: furtunele de apa care intrau din compartimentul motor in habitaclu erau calde, deci radiatorul interior primea ce trebuie; ventilatorul mergea, la toate treptele si la AUTO, flapsurile de directionare a aerului la fel, mergeau, singurul care nu facea nimic era potentiometrul cu gradele pe el. De functionat el, functiona, ca e un amarat de semireglabil si l-am verificat. Dar semnalul care pleca de la el nu ajungea nicaieri. In principiu, trebuia sa comande un robinet care dadea drumul apei calde sa circule prin radiatorul interior sau trebuia sa comande un flaps care directiona aerul prin radiator.

Si am gasit beleaua. Flaps-ul respectiv era actionat de un mecanism... Mitsubishi.

[attach=#]

Daca temperatura era la minim, si incepeai sa urci, mecanismul era blocat. Daca il ajutai un pic, o lua din loc, incepea sa lucreze frumos, pana la temperatura maxima, eroarea disparea; pana cand dadeai iar temperatura la minim, el se conforma, inchidea flapsul si ... se bloca din nou.

L-am desfacut si am gasit in el... un motoras si roti dintate :P. Ceea ce e normal, ca, de fapt, este un simplu brat care face o miscare de rotatie pe un sfert de cerc, rotitele din interior avand rolul de a ii scade viteza de lucru si a ii creste forta.

[attach=#]

FAPT INTERESANT: Bratul are sub el un semireglabil, astfe incat sistemul stie la orice moment in ce pozitie este, dupa valoarea rezistentei. Ceea ce e bine, ca atunci cand am demontat tot mecanismul nu a trebuit sa am grija de pozitii, numar de dinti, rotatii, etc. La montaj, dupa alimentare, s-a recalibrat singur.

[attach=#]

Si acum de ce nu mergea, de ce nu aveam eu caldura in Volvo:

[attach=#]

post-386-12877844936967_thumb.jpg

post-386-12877844937627_thumb.jpg

post-386-12877844938475_thumb.jpg

post-386-12877844939116_thumb.jpg

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

O data descoperita problema, restul a fost simplu...

Curatata zona, ridicat dintele pe pozitie (ca era rupt doar pe jumate) si lipit acolo cu Picatura :P, rasucita rotita aia cu 180 de grade astfel incat sa nu mai lucreze cu dintele ala in zona de stres maxim (practic, chiar pe el se oprea bratul la "inchis flaps complet")

De fapt, problema nu era ca un dinte al rotii se rupsese, ca ar fi mers mecanismul si fara el (autocalibrare, remember :) ? ), ci totul se intampla datorita faptului ca dintele buclucas s-a lipit de cel de langa el, si astfel a rezultat un dinte prea mare, care bloca mecanismul.

A mai fost implicata si niste vasilina, dupa care ceva montaj, o bere, si totul s-a terminat cu bine. :D

Daca problema va mai reveni (desi nu cred, pentru ca am fost mai generos cu lubrifierea decat cei de la Mitsu; asta cred eu ca a fost factorul determinant al cedarii respective) o sa comand toate acele rotite din cupru sau alama, la mefin sinaia. Si ala chiar nu are moarte.

Cam asta ar fi.

Tin sa multumesc ajutorului meu de nadejde:

[attach=#]

[attach=#]

post-386-12877844939659_thumb.jpg

post-386-12877844940427_thumb.jpg

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

asta da, how-to.

bravos de la noi restul si cei cu S40 sa-ti multumeasca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

asa cum a zis si smf.ro bravo si multumiri pentru indicii. Cu toate ca eu nu am clima ci simplu AC oricum cel putin pentru schimbatul becurilor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

multumesc de informatii !!! .... si eu trebuie sa schimb un led ca e ars...acum stiu cam cum trebuie sa arate!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks to all!  :)

Urmeaza sa fac DIY cu schimbarea becurilor de la butoanele de "incalzire scaune", de la butonul rotativ de pornit farurile (aici veau sa fac si un automatism care sa opreasca luminarea consolei si a bordului pe timpul zilei), reparare antena electrica, etc.

PS - Atentie: Ala e bec normal, cu filament incadescent, nu led. Binenteles ca se poate face conversie la led, cu un rezistor inseriat, dar nu recomand pt ca ledurile dau o lumina mai focalizata, de alta culoare, si e posibil ca potentiometrul care regleaza intensitatea luminii in bord+consola sa nu mai aiba efectul dorit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saru' mana muadDib!

Excelent "how-to" (vorba lu' smf.ro) si felicitari.

Am si eu de schimbat 2 beculete la clima si acum parca e mai simplu  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte bune sfaturi, mulţumim.

Åži eu am probleme cu două becuri din aceeaÅŸi zonă.

ÃŽn plus mai e ÅŸi unul de la iluminarea vitezometrului. Acolo nu prea ÅŸtiu cum să ajung.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu am schimbat toate becurile din consola cu leduri si functioneaza foarte bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

chiar vroiam si eu sa stiu daca si-a schimbat cineva becurile din bord....sunt curios daca s-ar putea schimba culoarea....ma refer la vitezometru, turometru,...

Share this post


Link to post
Share on other sites

La revenirea de la rece la cald cateodata si la mine sta pe ganduri....si cam mult !! ???...s-ar putea sa fie inceputul unei probleme asemanatoare.....dar cu ajutorul pozelor tale macar am idee unde sa caut.....si am si ajutoare pt operatie, cam de aceasi varsta asa ca nu avem cum sa dam gres  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumim , foarte la obiect ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pentru cine intereseaza un bec original am gasit la reprezentanta volvo Bucuresti si a costat doar 13 lei cu tot cu caciulita si soclu. ;D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumiri din nou. Cu schimbarea becului am inteles. Intrebarea mea este legata de casetofon. Cere vreun cod dupa ce ii scot mufa aia sau nu?

Multumesc !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, cere. Dar in 90% din cazuri este scris cu pixul pe el, o sa observi imediat cum il scoti din lacas :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut!

muadDib - daca te rog, ma poti ajuta putin?

Ce fel de becuri trebuie sa iau, pentru ca si la mine s-au ars 2, le-am scos afara dar nu stiu cati volti si cati wati trebuie sa aiba...

La volti ma gandesc ca 12 trebuie sa fie dar la wati - oare sunt identice cu cele din iluminatoare - adica 2,1 Wati?

Si in legatura cu iluminatoarele, dupa ce am scos(cu greu) becurile din "substanta" izolanta am constatat ca la fiecare beculeti mai sunt lipite doua "diode" sau ce o fi - nu sunt un as al electronici - intrebarea: oare sunt necesare si alea daca inlocuiesc becurile?

Mersi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Poti pune niste 1N4148 chioare in loc de diodele de-acolo, sau le poti scoate cum le-am scos si eu... Pe fiecare din diodele alea "pica" 0.6V... asta inseamna ca becurile se alimenteaza la tensiunea bateriei MINUS 1.2V... este pur si simplu un motiv de longevitate, nimic electronic :)

    Bafta !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi!

Cred ca o sa renunt la diode - din simplu motiv ca sa nu ma complic, oricum, cred ca o sa iasa mai usor de acum incolo daca le izolez cu silicon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut prieteni!

Intre timp mi-am inlocuit becurile din iluminatoare - operatiune putin dificila si complicata, dar in fine - am reusit, doar ca nu am gasit becuri de 2,1W, asa ca am pus de 1,2W, dar sunt destul de puternice.

Insa am o problema destul de mare, nicaieri nu gasesc becuri ce se potrivesc la bord la ECC. Am cautat in mai multe magazine de piese - nimic, am cautat in magazinul "spectra" - magazin care vinde piese pentru electronice de la cele mai mici diode pana la ultimul beculeti dar nimic, din astea nu au. Nu mai stiu unde sa caut, poate ma ajuta cineva care a mai schimbat/cumparat asemenea becuri (muadDib), aici in Tg-Mures nu gasesc.

Va multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ce-i ala ECC?  ca sa stiu ce fel de becuri iti trebe...

poate cand mai ajung prin mures(adica in iulie) va intalniti si cu mine...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now