Cablaj radio original pt 850 si V70

Cristian Scutaru
By Cristian Scutaru,
Initial pe masina am avut un radio CR-xxx cu caseta care desi avea cod nu functiona. A aterizat in gunoi si in locul lui am montat un Pioneer ieftin. Cu timpul dupa ce am mai citit prin forumuri am aflat ca Volvo si-a dat multa silinta ca sa faca "experienta" audio cat mai reusita. Asa ca am inceput sa i-mi caut un radio original "visul" meu dintotdeauna fiind instalatia cu Dolby Pro Logic din V70 cu difuzorul central. Sunt doar 2 radiouri care au functia asta la V70 I si anume SC 900 si SC 901. Primul pas a fost sa fac rost de un SC 900, 901 fiind mult prea rare si scumpe. Apoi am vazut ca fara un amplificator nu se aude nimic--> SC 90x nu au amplificator decat pt difuzorul central, pt rest ai nevoie de un amplificator. Un timp am avut un amplificator JBL 4x 70 cred cu un cablaj "custom". Nu prea am fost fericit cu el odata ca nu prea i-am gasit un loc de montaj ca lumea si doi nu prea se auzea asa cum credeam eu ca tre sa se auda o instalatie premium.... Apoi am avut norocul sa dau peste un tip pe eBay care a vandut practic tot bordul dintr-un V70 I cu Premium sound pt 70 de euro + 40 euro posta...Inauntru pachetului am avut Amplificatorul original 4x50 (de fapt e 6x50), procesorul Dolby, difuzoarele din V70 , capacul la bord cu center speaker (care din pacate era varza) si cablajul original din V70 care se potriveste 1:1 cu cel din 850. Difuzor central am cumparat din Anglia pt RHD e "invers" inclinat si mie i-mi place mai mult unghiul in care sta decat cel de pe LHD. Amplificatatorul se monteaza sub scaunul soferului care trebuie demontat pt operatiune. Cablurile se trag pe sub covor prin gaura de la climatizare de sub scaunul pasagerului. Ok dar sa ajungem la cablaje Pt 850 nu se mai gaseste cablajul original din pacate, numai pt V70 si costa peste 100 euro nou. Totusi daca aveti un cleste de crimpat nu e mare filosofie si costurile se reduc pana undeva pe la 30de euro daca nu si mai putin... Diferente 850 si V70 la cablaj Singura diferenta intre modele este cum sunt amplificate difuzoarele de pe bord. La 850 sarcina ramane la radiou, la V70 si S70 amplificatorul amplifica difuzoarele (de aia am si scris ca e de fapt un 6x50 W ampul din V70). Diferite sunt ca atare si mufele care intra in amplificatoare la 850 si V70. Amplificatoarele 850 sunt montate sub radio pe un suport 6849354 care costa cam 15 euro. Suportul vine prins cu 2 suruburi de M8 de tunelul din mijloc si cu al treilea surub sus langa radiatorul de caldura. Pe acelasi suport este prins la V70, C70, si S70 procesorul Dolby. Cablaj comun 850 si V70 Cablul dintre radio si amplificator prin care se transmite semnalul audio si triggerul pt amplificator este identic la ambele modele difera doar lungimea. Cel din 850 e mai scurt pt ca trebuie sa ajunga numai sub radio 50cm sunt arhisuficienti, la V70 trebuie cam 1,80m mai sigur 2m Pt cablu sunt necesari 2 conectori DIN cu 6 pini de fiecare parte. Se cositoresc 6 fire 1:1 pe ambele parti. Firul din mijloc de la conector este cel pe care radioul transmite 12V amplificatorului si i-l activeaza sau inchide. Cablaj specific 850 Piese necesare: - Stecher 14 pini C/CR: 9130223 (1x) - Stecher 10 pini C/CS : 9130219 (1x) - Conector 14 pini Radio : 9130224 (1x) - Conector 10 pini Radio : 9130220 (1x) - Stecher 14 pini Amplificator : 968410 (1x) - Conector ISO pt Stecher Amplificator 13 bucati. - Pin pt C/CR si C/CS 19 bucati se numesc Superseal - Contact pt C/CR si C/CS 13 bucati tot Superseal (vezi si pozele) Cablaj specific V70, S70 - Stecher 12 pini Amplificator : 9168709 (1x) - Conector pt stecherul Amplificator : 9168510 (12x) (Am folosit ca alternativa Conector ISO dar nu e chiar 100%) Conectorul la Dealer e relativ scump. Ce mai puteti face este sa cumparati un adaptor radio pt V70 II pe ISO si sa folositi mufa e gata crimpata cu steckere. Costa cam 5 euro. La dealer de obicei conectorii pt stechere se vand la pachete de cate 10 bucati!! - Conector 5 pini verde Amplificator : 978305 (1x) - Pin pt conector cu 5 pini: 978304 (2x) (doar la Dealer am gasit dar nu is asa de scumpi) - Stecher 14 pini C/CR : 9130223 (1x) - Stecher 10 pini C/CS : 9130219 (1x) - Conector 14 pini Radio : 9130224 (1x) - Conector 10 pini Radio : 9130220 (1x) - Conector Superseal Radio: 9130228 (7x) - Pin C/CR si C/CS Superseal (18x) Mai lipseste cablul ca materie de baza. Aici cel mai bine luati cablu cu mai multe fire de ex 7 x 0,75 mm², dati jos izolatia si folositi firele. Pt alimentarea amplificatorului si radioului sunt recomandate cabluri de 1mm². Pe schema sunt trecute in paranteza grosimile cablurilor. Recomand cu caldura folosirea unui cleste de crimpat. Primele cablaje pe care le-am facut am folosit patentul pt a strange conectorii si nu prea am avut succes, am stricat relativ multi pini si nici nu tin asa bine (nu poti trage de fire pt ca ies afara). In fisierul PDF atasat vedeti cum trebuie legate firele in mufa. Cu grija si rabdare se face cablul. Nu trebuie sa va speriati de schema Ca orientare la lungime fire uitati-va pe poza cablaj Legenda conectori 850: Radio: A1 – Bord stanga + A2 – Bord stanga - A3 – Activare antena A4 – Plus permanent A5 – A6 – Masa A7 – Bord dreapta + A8 – Bord dreapta - A9 – A10 – Iluminare + A11 – Iluminare - A12 – Plus permanent A13 – Plus contact pozitie 1 A14 – Masa B7 – Semnal viteza masina de la bord Amplificator 1 – Masa 2 – Portiera fata stanga + 3 – Portiera fata dreapta + 4 – Plus permanent 5 – 6 – Portiera fata stanga - 7 – Portiera fata dreapta - 8 – Portiera spate si stalp D stanga + 9 – Portiera spate si stalp D dreapta + 10 – 11 – Plus permanent 12 - Portiera spate si stalp D stanga - 13 – Portiera spate si stalp D dreapta - 14 – Masa Legenda conectori V70, S70: Radio: A3 – Activare antena A4 – Plus permanent A6 – Masa A10 – Iluminare A12 – Plus permanent A13 – Plus contact pozitie 1 . Aici am o greseala in schema, cablul de la A13 radio lipseste trebuie dus pana la conectorul C/CR tot pozitia 13! A14 – Masa B7 – Semnal viteza masina de la bord Amplificator: A1 – Portiera fata stanga + A2 – Portiera fata si bord stanga - A3 – Plus permanent A4 – Plus permanent A5 – Portiera fata dreapta + A6 – Portiera fata si bord dreapta - A7 –Portiera spate si stalp D stanga + A8 – Portiera spate si stalp D stanga - A9 – Masa A10 – Masa A11 – Portiera spate si stalp D dreapta + A12 – Portiera spate si stalp D dreapta- B1 – Bord dreapta + B2 – Bord stanga + Nu este o idee prea buna sa montati un amplificator din C70 pt ca (desi sunt relativ usor de gasit pt ca au fost serie in principiu pe masini): In C70 difuzoarele sunt total diferite. Amplificatoarele sunt 4x 60 sau 4x100 si nu se "potrivesc" cu difuzoarele montate in 850 si V70. Au o forma de amplificator clasic si sunt mai dificil de plasat . Nu au nici o modalitate de reglaj a frecventelor (nici cele din 850 sau V70 nu au dar macar alea sunt presetate din fabrica relativ bine) In C70 sunt montate filtre de sunet in usi spre deosebire de V70 si 850 pt a tria frecventele care merg spre difuzoare. Sper ca nu am uitat ceva Ce se mai poate face: Se pot folosi amplificatoarele din V70 II si S60 (PA-200 si PA-300) sunt mai des intalnite pe burse de vanzare gen eBay...Cablajul e custom si daca vreti pot sa fac o schema cu el. Ce e mai nasol e ca daca nu aveti conectorul de curent pt el sunt scumpi pini care intra in el (trebuie cumparati minim 10 si voi aveti nevoie numai de 2 ) Mult succes Volvo Radio Amp Kabel.pdf