Guest s40-ul_meu

Temperatura apa

20 posts in this topic

Masina asta imi scoate peri albi !  >:( Astazi, din greseala am uitat comutatorul pt indicatorul din bord pe pozitia "engine" si la un moment dat vad ca temperatura tot creste, creste...ei bine cand am stat in trafic la un rahat de semafor ...OMG a ajuns al 104 grade!! Afara era rece, 8-9 grade. Am oprit si m-am uitat la motor ca ...la poarta noua. Tot ce pot sa spun este ca am verificat daca in cutia cu sigurante de la motor exista ceva legat de asta si este intradevar un releu pt ventilator, l-am inlocuit cu cel de la faza scurta si merge. Deci nu e asta buba. In vasul de expansiune totul arata OK. Nu curge pe nicaieri lichid DAR...ventilatorul nu mai porneste( parca pe la 82 sau 85 pornea, s-ar putea sa gresesc). Nu stiu de unde sa incep, ma gandesc ca ar putea fi termostatul dar firele sunt bagate in plastic si nu am cum sa le urmaresc. Ma face cu nervii. Are pe undeva vreo siguranta ? Am sa am mai uit maine pe lumina ca astazi si asa sunt mototolit rau din cauza asta dar un sfat bun nu mi-ar strica ( inafara de "du-te la service ") . :-\

Share this post


Link to post
Share on other sites

trebuie sa recunosc ca nu am inteles mai nimic. ce comutator in pozitia "engine" ?? intr-adevar ventilatorul trebuie sa plece la o anumita temperatura a ... radiatorului, tremocupla care il comanda este pusa pe radiator. la 82-85 de grade se deschide termostatul care are rolul de a separa cele 2 circuite de racire (motor si radiator).

hai sa fiu un pic mai explicit: exista 2 circuite separate de racire, unul compus din circuitul de racire al motorului si incalzirea din habitaclu si celalalt situat la radiator, interconectate prin acest termostat. primul circuit, al motorului, este cel mai important si are rolul de a raci motorul si al tine la temperatura optima de lucru. in acest circuit se afla sonda care citeste temperatura lichidului de racire si pe care o afiseaza la bord. cel de-al doilea circuit, oarecum independent de primul, are rolul de a suplini cantitatea de lichid folosit si, prin intermediul radiatorului, de a exista un mod mai eficient de racire al acestuia. am atasat doua imagini in care se explica schema de functionare a acestora.

acum, pentru tine, cred ca treaba sta in modul urmator: daca aia spus ca lichidul din vasul de expansiune nu a scazut putem elimina varianta in care, din cvarii motive, nu mai ai lichid. cum nici ventilatorul nu a pornit dar totusi temperatura motorului a crescut, tind sa cred ca termostatul este de vina. fara a se demonta de pe masina, se poate verifica foarte usor (am mai explicat intr-un topic si o sa ma repet putin): porneste masina si, fie pe loc fie in mers, in momentul in care temperatura creste mai mult decat normal pune mana pe radiator, in partea superioara a acestuia (partea de jos poate fi putin mai calda; atentie acesta poate fi fierbinte!!!). in cazul in care acesta este rece inseamna ca termostatul este blocat pe inchis si trebuie demontat si verificat (am explicat in celalalt toppic cum se procedeaza). daca radiatorul este fierbinte atunci fie termocupla de pe radiator nu mai functioneaza fie electroventilatorul este defect. pentru ventilator: desfaci mufa si il alimentezi cu 2 fire de la baterie (teoretic nu conteaza polaritate, el se va invartii indiferent) si poti vedea daca mai este bun sau nu. pentru termocupla, si acesta se poate demonta (ai grija ca vei pierde lichidul de racire!! la demontare, in functie de tipul radiatorului - metal sau plastic - poate exista posibiliatea de a strica filetul din radiator!!! recomand un service pentru aceasta demontare!), se face un circuti electric cu o baterie si un bec (termocupla se pune in serie cu becul) si partea care se insurubeaza in radiator o scufunzi in apa fierbinte. dupa cateva secunde ar trebui sa se aprinda becul. daca nu, trebuie inlocuita aceasta piesa.

sper sa fi fost destul de coerent. daca mai ai intrebari....

M.

post-2-12877843738509_thumb.jpg

post-2-12877843739427_thumb.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am recitit ceea ce am scris si am ajuns la concluzia ca nu pricep mare lucru  ::);D. Deci: atunci cand temperatura este scazuta afara, pornesc motorul si il las un timp pana ce se incalzeste. De unde stiu cat ii trebuie? Pai, este vorba despre comutatorul din figura de mai jos. Asta il pun pe pozitia " engine" ( parca asa este...ca sa vezi cata importanta ii dau  :-[ ) si atata vreme cat indica  " cold "  la ceasul din dreapta de la bord ( cel cu temperatura, consumul instantaneu si mediu, nr de km...) nu pornesc din loc. Ei bine, cand am plecat la drum astazi, l-am lasat cu totul intamplator pe " engine" ( pozitia in care indica temperatura lichidului de racire) si la un moment dat mi-am aruncat ochii pe el si am vazut ca arata 104 grade celsius. Stii ce e ciudat insa? Nu s-a aprins becul rosu care ar fi trebuit sa avertizeze ca e buba acolo.  :-\. Cam asta a fost. Multumesc pt raspuns si pentru desene. Am sa-ti scriu daca rezolv ceva.

post-0-12877843739859_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, in dimineata asta m-am pus pe verificari  :)

1) am shuntat releul care porneste ventilatorul si a pornit fara probleme (motorasul e ok)

2) am pornit motorul si am lasat sa urce temperatura peste 85 grade moment in care  furtunele de iesire/intrare in blocul motor devin fierbinti ambele pe tot traseul lor, radiatorul de asemenea in intregime (totul pare sa functioneze normal)

3) cu by-pass-ul pus la releul ce porneste ventilatorul, temperatura apei a scazut sub 82 grade si a ramas aproape constanta ( in functie de accelerari)

4)...canci  :-[:-\ ...nu stiu unde este pozotionat termocuplul ce ar trebui sa determine, in functie de temperatura lichidului de racire, cuplarea/decuplarea releului.

Sa stii ca nu sufar de comoditate, dar abia acum imi aduc si eu VADIS-ul si dupa cum arata torentul o sa cam dureze 2 zile..:( Poti sa-mi spui cu aproximatie unde sa desfac si sa ma uit dupa termocuplul ala? O sa fac un by-pass " peste" el inainte sa-l scot, sa vad daca asta e buba. Am pus o poza ca sa fie mai usor pt mine :-\...

Inca o intrebare:

Ce naiba e piesa asta care " tzacane" cateodata cand motorul sta la relanti?

Multumesc

post-0-12877843753887_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu cred ca termocuplul este pe radiator . Ce vad eu in poza ( sar putea sa ma insel ) e un furtun cu o valvula pe el , posibil ceva de vacum , scoate furtunul din T si vezi ce circula pe el ( aer cald , rece ) si scoate si valvula ( nu stiu exact cum se numeste , chesta alba de pe furtun ) si spalo cu benzina .

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Piesa care "tzacane" este CPV-ul (Canister Purge Valve), si la fel tzacane si la mine. In VADIS o sa vezi ca la un moment dat a existat un recall, si s-au pus o bucsha de cauciuc intre acea piesa si radiator, ca sa nu mai tzacane asa tare.

    "Canister"-ul este de fapt un filtru in care se acumuleaza gazele iesite din rezervor, si care se afla undeva langa roata dreapta-fatza (cum stai la volan). In momentul in care pornesti motorul, aceste gaze sunt absorbite in galeria de admisie. La fel se intampla din cand in cand atunci cand se acumuleaza din nou, acea piesa (CPV-ul) incepe sa "tzacane" si sa lase cate un "strop" din acel filtru sa intre in admisie laolalta cu amestecul.

    Tzacanitul e ceva normal, Volvo aducand doar o "imblanzire" prin acea bucsha de cauciuc (pe care sa fim sinceri ti-o poti fabrica si singur dintr-o bucata de camera de masina pliata in mai multe straturi.

    Ti-am atasat un PDF in care e prezentat tot sistemul de racire, si piesa respectiva (inconjurata intr-un dreptunghi albastru).

    Sper sa te ajute !

    Numai bine !

temp sensor.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

in pdf-ul lui Alex termocupla este nr. 52. se gaseste in partea din stanga-jos a radiatorului (cum te uiti la el din fata masinii).

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Nu este acela Mihai, in lista de piese denumirea lui este "Drain cock", adica in traducere libera "surub de scurgere". Poate piesa 33 ? Desi "crane" inseamna "macara"...

    Trebuie vazut la fata locului. Motorasul este bun, dar esti sigur ca e bun si releul ?

    Am atasat si fisierul legat de problema "tzacanelii" :)

    Later edit: Ai atasata metoda de inlocuire a ECT-ului (senzorul de temperatura).

CPV ticking noise.pdf

Replacing ECT Sensor.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va multumesc pentru raspunsuri si promptitudine.

Pt Midnight Caller: releul l-am testat primul; l-am inlocuit cu cel de la faza scurta.

...daca nu este pe undeva vreo siguranta, atunci ramane nenorocitul ala de termocuplu...sa vad ce pot sa fac. ( dar deocamdata nu merg la service nah ! :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am uitat astazi la ceea ce se cheama ECT ( senzorul de temperatura) , nu functioneaza deloc ca un termocuplu, asa cum am crezut eu, este un senzor iar felul in care comanda ventilatorul este  mai complex decat un banal termocuplu. Am scos mufa ECT-ului si am pornit motorul...proasta idee... :-[ au pornit ventilatoarele , ambele...Apoi am oprit motorul, si am pus mufa la loc...dar... :-\ n-a mai vrut sa porneasca motorul :-\ Am dat vreo 3-4 chei...nimic, apoi pe la a 5-a cred, a pornit, dar a ramas aprins in bord becul ce indica defect in sistemul electronic " fault in engine electronic system"...la naiba !!!  >:( Am scos borna + de la baterie si am lasat-o asa vreo doua ore, apoi am pornit-o iar. A luat-o din prima dar becul tot aprins ramasese  :( Asa ca, nemaiavand nimic de riscat, am scos iar mufa de la senzor si am refacut pasii de dinainte cu doua ore. La a treia cheie a pornit...dar surpriza!!  :o S-a stins becul  ce avertizeaza defect la sistemul electronic. Concluzia mea :............. :-\

Senzorul asta este pus cu scopul de a porni ventilatorul atunci cand apa depaseste o anumita temperatura, in doua secvente:

- peste 82-85 de grade porneste ventiatorul din dreapta ( la mine este negru)

- peste ?? grade, porneste si cel din stanga ( alb in cazul meu )

Un alt scop ar fi acela de a indica in permanenta temperatura apei , de data asta la bord

NUMAI CA...temperatura o indica la bord, deci ...senzorul functioneaza corect...pe parcursul traseului electric-electronic nu cred  sa fie ceva  pt ca , cu mufa senzorului scoasa, ventilatorul porneste..

ATUNCI...unde <beep> este necazul de nu vrea sa porneasca ventilatorul ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu senzorul scos iti mai indica temperatura pe bord ?

Cu becul galben poti sta linistit, tot ce-ti trebuie e un laptop si se rezolva :D Ti-am zis ca am interfatza aferenta ;)

Numai bine !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu senzorul scos iti mai indica temperatura pe bord ?

Cu becul galben poti sta linistit, tot ce-ti trebuie e un laptop si se rezolva :D Ti-am zis ca am interfatza aferenta ;)

Numai bine !

...da, stiu ca ai , dar deocamdata nu pot sa iau legatura cu tine decat aici.

C u mufa senzorului scoasa, imi indica " cold " la bord.

Ceva nu se leaga...atunci cand este rece motorul, termistorul sau ce o fi ala, ar trebui sa aibe o rezistenta de o anumita valoare, care sa dea unitatii centrale o valoare ce tine ventilatorul blocat. Nu-i asa ? Ventilatorul este OPRIT iar la bord indica " cold " . Ei bine, cu mufa scoasa din senzor, ventilatoarele pornesc, ambele, dar la bord indica tot " cold ".

Ma dau batut  :'(

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Cu senzorul scos, ECU-ul considera ca "s-a stricat senzorul" si inlocuieste temperatura reala cu una "default", care sa mentina motorul in parametri astfel incat sa nu se strice nimic. Sa spunem 90 de grade. La temperatura aceasta, in mod normal ventilatoarele trebuie sa porneasca. De-asta ti se invarte tie shmecheria cand decuplezi senzorul. La fel se intampla si cu potentiometrul de acceleratie si cu multe alte tampenii pe care le-au mai pus astia prin masina :)

    Voila' !

Share this post


Link to post
Share on other sites

acum nu vreau sa fiu carcotas, dar cred ca ai scot mufa care nu trebuie. ventilatorul negru este pentru racirea radiatorului cu lichid de racire iar cel alb este pentru... instalatia de aer conditionat. cel alb (din dreapata cum te uiti la motor) porneste numai cand cuplezi AC-ul. daca ai clima acesta va merge intermitent, dupa cum cupleaza compresorul, iar pentru instalatie normala va functiona tot timpul. chiar daca motorul va ajunge la 150 de grade acele nu va pleca. deci... nu cred ca ai testat ce trebuie.

din pacate eu nu mai am S40-ul asa ca nu pot sa-ti spun unde se afla acea termocupla. uita-te pe radiator si vezi unde se afla o chestie ce se poate desuruba cu 2 sau 3 fire in ea. in mod normal, daca suedezii nu sunt inventatori ai altei solutii :D, trebuie sa fie numai unul singur si nu ai cum sa-l ratezi.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Ufff nenea Shpeedy, nenea Shpeedy... cum vezi tu tot ;)

    La motoarele Turbo pt S/V40, se mai poate pune un ventilator auxiliar pentru o mai buna racire (scrie asta in cartea utilizatorului). Tot in manualul utilizatorului scrie ca la pornirea A/C-ului, porneste ventilatorul central (cel mare). Eu n-am niciun ventilator mic de exemplu, nici alb nici roz !

    Sa fie fara suparare si bem o bere citind impreuna user's guide-ul ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

acum nu vreau sa fiu carcotas, dar cred ca ai scot mufa care nu trebuie. ventilatorul negru este pentru racirea radiatorului cu lichid de racire iar cel alb este pentru... instalatia de aer conditionat. cel alb (din dreapata cum te uiti la motor) porneste numai cand cuplezi AC-ul. daca ai clima acesta va merge intermitent, dupa cum cupleaza compresorul, iar pentru instalatie normala va functiona tot timpul. chiar daca motorul va ajunge la 150 de grade acele nu va pleca. deci... nu cred ca ai testat ce trebuie.

din pacate eu nu mai am S40-ul asa ca nu pot sa-ti spun unde se afla acea termocupla. uita-te pe radiator si vezi unde se afla o chestie ce se poate desuruba cu 2 sau 3 fire in ea. in mod normal, daca suedezii nu sunt inventatori ai altei solutii :D, trebuie sa fie numai unul singur si nu ai cum sa-l ratezi.

M.

....pai am testat ECT-ul, pot sa jur ca despre senzorul asta este vorba.  Din  desenul pe care mi l-a trimis Midnight Caller rezulta clar ca...nici nu vei gasi altceva in zona inafara de ECT. Recunosc ca sunt praf in materie de masini dar desenul este facut de asa mainera ca pana si eu il inteleg  ::)

Acum  intrebarea este: are si termocuplu pe radiator ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

sigur ca are! trebuie sa existe un mod de a monitoriza temperatura din radiator a lichidului de racire. o sa ma uit si la XC-ul meu sa vad pe unde este situat si o sa revin cu poze.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema rezolvata azi. Se pare ca totul este legat de cateva contacte imperfecte pe traseu undeva. Ventilatorul porneste la 102 grade si se opreste cand atinge 95. Totul pare ok.

Oricum va multumesc tuturor celor ce m-ati ajutat si bineinteles maestrului de la miezul noptii  (;D e bine? ) fara de care la ora asta scaparam chibrituri langa frumoasa mea.

Shpeedy...as vrea sa nu gresesc, dar nu cred ca are vreun termocuplu pe radiator. Functioneaza altfel toata treaba, ventilatoarele sunt ambele pt racire, iar senzorul ( ECT) este cel care le comanda. Poate la xc-ul au este altfel, nu te contrazic, dar prin s40-ul asta dau cu tunul si nu gasesc termocuplul.

ps: am vadis-ul  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

n-ai de ce. trebuie sa recunosc ca tocmai vroiam sa scriu ca nici la XC-ul meu nu am gasit termocupla :) dupa cum am zis, am dat S40-ul deci.... bine macar ca ai rezolvat.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iar imi cer scuze ca "ma bag" cam tarziu dupa ultimul mesaj din topic... Dar asta e, ieri am descoperit acest site.

Problema cu temperatura apei am si eu :). Asta-vara m-a apucat de am spalat motorul, cu spuma activa. Dupa aceea am constatat, in mers, ca la bord indicatorul de temperatura ajunsese in zona rosie si se aprinsese beculetul. Am oprit, m-am uitat in vasul de expansiune unde totul era OK, nici bolboroseala, nimic in neregula. totusi, ca masura de prevedere am scos termostatul. L-am verificat intr-un...ibric si deschidea. A doua zi dimineata cand am pus contatctul indicatorul de temperatura a sarit direct in zona rosie... Asa am dedus ca ori o fi o pana de contatc, ori s-a stricat sonda de apa (senzorul). A, si sa nu uit! dupa cateva zile a coborat din zona rosie si-acum, cand merg vreun ceas prin Bucuresti abia se ridica un pic... Oricum, am vorbit azi la magazinul REMCO (multumesc celor care au postat aici coordonatele de contact ale magazinelor de piese!!) si am comandat alt senzor .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now