Midnight Caller

Frana de motor

26 posts in this topic

Salutare forumisti !

Daca tot am pus-o de-un forum, apai sa-l si folosim cu incredere !

Eu am o intrebare. Masinuta mea (V40 1.6i), NU face frana de motor. Daca merg la 50/h de exemplu intr-a 3-a si iau piciorul de pe acceleratie, vitezometrul scade lent (un pic mai repede decat daca as scoate-o din viteza). E normal ? Voi ce experiente aveti cu chestia asta ?

Tin sa specific ca e prima mea masina cu injectie (de fapt prima mea masina personala PUNCT) si chiar nu prea stiu cu ce se mananca. Stiu mecanica, stiu electronica, dar... nu stiu daca "asa trebuie sa fie"...

Ceva sfaturi ? Doar vine iarna si parca nu m-as baza doar pe ABS la frane...

Multam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

De principiu, frana de motor inseamna retorgradarea intr-o treapta inferioara a cutiei de viteze.

In cazul tau, datorita performantelor reduse ale motorului (in special cuplul motor) frana de motor nu se resimte in mod evident in cazul in care iei piciorul de pe acceleratie. Mai tine cont si de modul in care au fost gandite rapoartele cutiei de viteze. Incearca o frana de motor astfel: in trepta a treia de viteze si cu o viteza de 50-60 km/h schimba intr-a doua printr-o debraiere lenta (ai grija o ridicare a piciorului de ambreiaj brusc are efect devastator asupra transmisiei masinii tale, iar in cazul in care conditiile atmosferice sunt nefavorabile poti pierde controlul - in special la viteze mari) si o sa simti acea frana de motor pe care o doresti.

Bafta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa este, daca retrogradez din treapta a 3-a intr-a 2-a la 50-60km/h, se simte o scadere a vitezei, cuplata cu o crestere vizibila a turatiei, insa acest fenomen are loc doar pana cand cutia de viteze si motorul ajung la turatia la care nu mai "patineaza" ambreiajul, mai precis pana la incheierea debreierii (sa spunem o secunda). Ceea ce intelegeam eu prin "frana de motor" este de genul : mers in treapta a doua 20-30, hai 50km/h, pedala de acceleratie apasata la un nivel oarecare. La ridicarea pedalei, masina incepe sa vina "in nas" si sa franeze constant pana spre turatia de relanti. Exista dupa mine doua explicatii : ori motorul are compresia scazuta, caz pe care il elimin deoarece pe dyno-tester-ul de la AutoVit mi-au iesit 105 cai la roata, ori este din cauza sistemului de injectie care ajusteaza cantitatea de benzina in pasi mici pana spre taierea alimentarii, si de aceea nu se simte acea "brutalitate" in reducerea turatiei de la masinile pe carburatie.

Mai vedem ce-o fi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu cred ca frana de motor inseamna trecerea intr-o treapta inferioara de viteza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fapt din experienta mea as putea spune ca trecerea dintr-o treapta superioara intr-un inferioara este principul numit frana de motor, dar cu toatea aceste am avut si un alt gen de experienta si anume: aflandum-ma pe o panta foarte abrupta cu S 40 pe care-l detin am cuplat treapta I si viteze cu care am coborat acea panta nu a depasit 10 - 15 km/h fara a apasa pedala de acceleratie sau bai nie spus doar abia piscata, iar turatiile nu se ridicau deloc si nici masina nu avea intentia sa prinda o viteza mai mare. Poate fi numit acest lucru franare cu motorul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo a fost singura masina la care am simtit efectul spus de KPAX. si nu numai in treapta intai de viteza. si in a patra pastreaza aceasi viteza. cred ca efectul se datoreaza sistemului de control al tractiunii (care este standard pe toate s-urile si xc-urile, optional fiind doar butonul de dezactivare) care supravegheaza motorul. oricum senzatia si ajutorul sunt unice.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Sistem de control al tractiunii standard pe S/V40 ? Unde, ca eu n-am asa ceva ! Exista doar DSA-ul, pe modelele mai dotate, si care e echivalentul lui ASR (Anti Skip R...whatever) din cate stiu eu. Adica detectarea turatiei celor 4 roti si taierea injectiei in 16 pasi pentru a opri rotile din fata (motoare) sa se invarta mai repede decat de cele spate. That's it...

    Da-ne te rog mai multe detalii, dar refera-te la modelul S/V40 de pana la preluarea de catre Ford !

  @KPAX: intr-adevar, si eu numesc acest lucru frana de motor, problema de care ma loveam eu si se pare ca ma multumesc cu raspunsul "asa e facuta masina" este ca la luarea brusca a piciorului de pe acceleratie, masina nu "da in nas". Se pare ca asta e una din diferentele majore intre carburatie si injectie, o variatie mai "lina" a turatiei la descrestere...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai multe detalii despre masina mea nu prea pot sa dau deoarece a fost luata la mana a doua, repede, in romania si la un pret bun (chiar foarte bun), iar fostul proprietar nu prea stia detalii el chiar multe, si nici cartea tehnica a masinii nu o avea. Tot ce pot sa spun este urmatorul lucru:

Volvo S40, 1,9D, echipare standard, fara scrumiera :o), aer conditionat manual, geamuri electrice fata, oglinzi electrice, ABS si cam atat ce mia zis si ce stiu eu.

Pentru mai multe informatii stiu ca ar trebuie sa merg la "Volvo" dar tare imi e ca o sa ma ea aia de acolo peste picior, si oricum din cate am auzit si am inteles cei de acolo sunt niste fandositi. Poate da, poate nu inca nu stiu si sper sa nu aflu acest lucru prea curand.

Apropo undeva pe forum citisem ca cineva din volvisti se va duce la ei pentru a schimba cureaua de distributie, tin sa zic ca eu am avut o problema majora, si anume mi-a rupt cureaua si mi-a indoit supapele si le-am schimbat la un atelier prin colentina, a facut treaba buna mecanicul de acolo si maine ma duc la revizie tot la el.

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Urata treaba cu supapele...Din pacate oricat ti-ar planeiza si rectifica ei ghidurile de supape si scaunele, cam in 90% se lasa dupa cateva mii/zeci de mii de km cu supape arse...

    Ne poti impartasi si noua adresa acelui atelier, exista o sectiune cu service-uri recomandate, de ce nu pui cateva informatii despre el acolo ? :)

    Cat despre cei de la Volvo, ai tot dreptul sa te duci acolo si sa ceri informatii despre masina. Cand il prinzi pe unul din baieti liber, se poate uita dupa seria masinii la ce reparatii au fost facute, eu am facut asta dupa ce-am luat masina sa vad la cat a fost schimbata distributia, amortizoare, etc... Si nu-ti iau nici un ban, nu fac decat sa defileze printr-o lista pe PC-ul lor... Merita ! Sunt fandositi pana la momentul in care te infigi putin in ei, si le spui ca ai de gand sa-ti faci masina la ei, sa vezi ce serviabili devin atunci ! ;)

    Baiatul care trebuia sa-si schimbe cureaua era V40, dar n-a mai apelat la ei pentru ca a sunat in Franta unde s-a facut ultima revizie la masinuta lui si a aflat ca tocmai i se schimbase cureaua de distributie.. deci a scapat :)

    Numai bine !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai cu privire la service-ul respectiv o sa postez zilele astea adresa deoaece nu o cunosc bine stiu doar cum sa ajung acolo. Cu toate aceastea m-ar interesa si pe mine un electrician auto bun, ca acolo la service nu fac decat mecanica. o sa postez o intrebare sper sa gasesc raspuns.

In rest de masinuta sunt foarte multumit. doar ca am un zgomot ciudat care nu pot sa-l depistez de unde vine si se aude numai atunci cand plec de pe loc de parca ar fi un huruit.

Apropo stie cineva care e viteza maxima pe care a prins-o cu un s 40? eu de exemplu cu masina mea am atins 205 km/h pe tronsonul Focsani - Bacau. si am avut o senzatie nemaipomenita. Dar din alt punct de vedere, masina mea are pe vitezometru 240 km/h iar cand am prins eu 205 pedala de acceleratie era deja la podea si nu mai avem unde sa accelerez decat daca faceam o gaura in podea.  ;)

Vis-a-vis de acest lucru abia astept sa ajung iar pe acel tronson ca sa ma mai bucur inca o data de senzatia de a sbura cu 200 la ora. Apropo daca eu am viteza maxima admisa de catre producator de 185 km/h si ridica viteza la 200 risc sa mi se intample ceva la motor, am in vedere din punct de vedere tehnic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Huruitul (daca e vorba de ceea ce patesc si eu din cand in cand) s-ar putea sa fie de undeva de la discurile de frana sau de la placute... Cand pleci de pe loc, incearca ca in timp ce se aude acel huruit, sa pisti un pic frana si vezi daca dispare... Daca nu, n-am idee de la ce-ar putea fi, si e cazul sa incepi sa-ti pui intrebari legate de ambreiaj si/sau cutie...

    Viteza maxima... eu i-am "dat" 170 cu motorasul meu de 1.6 16V si inca se mai ducea... N-am avut tupeu sa ii dau mai mult ca era noapte si mi-a fost frica. In ceea ce priveste bordul, nu uita ca pe acelasi "bord" se pun si motoare T4 sau T5, care au 200 si respectiv 220 de cai putere, si sunt limitate electronic la 250/h. Eu am pe bord 260, asta nu inseamna ca o sa ating vreodata viteza asta... poate daca ma impinge din spate vreun Ferrari :D

    Ceea ce scrie in talon este (din cate stiu eu) viteza maxima pe care o poate atinge masina cu sarcina maxima (5 persoane + incarcatura = cat scrie la sarcina maxima admisa in talon) si in conditii de rampa de nu'sh cate grade... Asta ca producatorul sa evite discutii de genul "dom'le, in talon scrie ca se duce 205 si merge doar 185 cand o alerg cu tovarashii in spate"... Orice masina merge "goala" cu cel putin 10km/h mai mult decat scrie in talon...

    Nu prea ai ce strica atat timp cat mergi cu turatia in parametrii scrisi in cartea tehnica (de ex. la mine scrie ca pot merge constant cu 6500rpm, dar sa nu depasesc 6800 decat in depasiri). Cat timp motorul isi primeste racirea si are ungere buna, poti merge linistit...

Numai bine !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai cand am zis ca am atins aceasta viteza aveam ceva kg in spate ca portbagajul era plin nu ca volum ci ca kg. oricum asta a fost doar o incercare sa vad ce poate face masina mea.dar cred ca ma ajutat si drumul ca in momentul in care am prins 205 coboram panta dar oricum si dupa aceea am dus-o inca cativa km buni cu viteza de 200.

In ceea ce priveste huruitul pai acesta dispare in clipa in care turometrul depaseste 1500 de rotatii apaoi daca schimb in a doua iar se aude si dupa aceea dispare complet. la a III si mai sus nu se aude caci turatiile sunt deja peste 1500. este posibil sa aiba vreo legatura cu ambreajul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu ce sa spun, trebuie sa aud ca sa ma pronunt... Daca nu se aude cand tii apasat ambreiajul si incepe sa se auda cand lasi ambreiajul sa cupleze, s-ar putea sa fie din rulmentul de presiune... Daca se aude doar la plecarea de pe loc, s-ar putea sa fie din cutie... Uita-te si la montantii de la motor in ce stare sunt... Nu-ti pot da un verdict clar...

Baietii, ceva idei ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

  Nu doresc sa te informez gresit dar am patit ceva de genul asta la Super Nova.

A inceput sa huruie ceva in fata dar numai pana in 2500 turatii apoi disparea, si nu staim de la ce face acel huruit apoi dupa ce am mai parcurs 15 km , s-a spart rola intinzatoare de la distributie, dupa care am suportata consecintele >:(

  Poate la tine e altceva dar vreau sa verifici distributia , vreau sa-ti zic ca la mine era noua distributia avea doar 3000 km, nu mi-a montat-o bine si uite ce am patit.

  Bine ca la Volvo am suna in Franta si am aflat ca mi-a schimbat distributia la 122.000km  URAA

  cam atat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu distributia am patit-o in vara cand am schimbat-o cu totul. Mi-a rupt cureaua de distributie, pinionul si mi-a indoit ceva supape. Atunci le-am schimbat cu totul mai putin axul ca ala era intact, zgomotul a aparut de curand si am facut de atunci vrio 15000 km, la service mi-a spus ca s-ar putea sa fie din burduf fata.

Apropos service-ul de care spuneam se afla pe strada Doamna Ghica nr 137 dupa biserica Sf.Andrei parca. Pe patron il cheama Viorel (daca va adresati la el spunetii ca la recomandat Sergiu de la BELAZ, cel cu Volvo - el ma cunoaste), O sa postez adresa si la sectiunea service.

Acum am masina la el in service si deseara sper sa o iau si imi va spune exact ce este cu zgomotul pe care il aud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

da am uitat

si de la burduf, tot la nova am patit, s-a rupt burduful de sustine motor, si motorul nemaiavand pe punt de sustinte la trepidatii atingea de scut si tot asa huruia, dar pe moment pana am schimbat burduful am pus un fier mai subtire ca sa-mi ridice motorul.

incearca sa tragi de el sa vezi daca e rupt

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Vorbim de burduful (de la planetara) sau de suportii motorului aici ? Sunt doua lucruri distincte, sa nu ne bagam singuri in ceata !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

la modelele cu injectie,din cite stiu,volanta motorului este mai usoara decit la modelele clasice, cu carburatie (chiar si cele diesel, mai vechi ca si conceptie). Acest lucru, coloborat cu ajustarea consumului constant si economic de alimentare a motorului ajuta la o mai buna protectie a cuzinetilor. Pentru frina de motor la un model cu injectie  incearca la o diferenta de turatie a motorului de minim 800t.

Share this post


Link to post
Share on other sites

to Midnight Caller:

m-am interesat mai bine si a zis mecanicu ca este vb de burduful de la planetara. ups pai e grava treaba atunci sau cum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Nu e deloc grava... burduful protejeaza planetara (mai precis ansamblul de trasmitere a miscarii intre axul care iese din cutia de viteze si roata) de praf, mizerie si altele... Daca e doar asta, se da jos planetara si se schimba.

    Daca e de mai mult timp asa exista riscul ca apa care a intrat acolo sa fi spalat vaselina de la imbinari si atunci o dai in altele... Sa verifice mecanicul (el stie cel mai bine) si sa schimbe ce e de schimbat, si mai ales sa aiba grija sa greseze bine toate cele, altfel o sa se toceasca mai repede si o sa inceapa sa bata in curbe...

 

    Bafta si tine-ne la curent !

PS: Deschide te rog un topic nou in "Service-uri recomandate" si scrie acolo clar si pe scurt adresa service-ului unde iti faci tu masina, cu 2-3 detalii apropos de ce te-a multumit, eventual un cost de manopera comparativ.

Multzam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

    Sistem de control al tractiunii standard pe S/V40 ? Unde, ca eu n-am asa ceva ! Exista doar DSA-ul, pe modelele mai dotate, si care e echivalentul lui ASR (Anti Skip R...whatever) din cate stiu eu. Adica detectarea turatiei celor 4 roti si taierea injectiei in 16 pasi pentru a opri rotile din fata (motoare) sa se invarta mai repede decat de cele spate. That's it...

    Da-ne te rog mai multe detalii, dar refera-te la modelul S/V40 de pana la preluarea de catre Ford !

exact la asta ma refeream. cum alta explicatie nu am gasit, sper ca cea gndita de mine sa fie adevarata. cum DSA-ul are grija, prin "taierea" injectiei sa reduca puterea motorului contra pierderii aderentei pe rotile motrice (fata in cazul vostru), la fel poate controla si turatie in cazul coborarii unei pante. promit sa ma interesez si sa revin cu noi info. si inca ceva: DSA se cheama pentru modelele cu doar 2 roti motrice. in cazul AWD sistemul se cheama TRACS si, intr-adevar, cu jutorul ABS-ului (deci si franare) regleaza aderenta pe fiecare roata. DSA-ul, crede-ma, fiecare Volvo il are in standard, face parte din pachetul de siguranta activa.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo stie cineva care e viteza maxima pe care a prins-o cu un s 40? eu de exemplu cu masina mea am atins 205 km/h pe tronsonul Focsani - Bacau. si am avut o senzatie nemaipomenita. Dar din alt punct de vedere, masina mea are pe vitezometru 240 km/h iar cand am prins eu 205 pedala de acceleratie era deja la podea si nu mai avem unde sa accelerez decat daca faceam o gaura in podea.  ;)

Vis-a-vis de acest lucru abia astept sa ajung iar pe acel tronson ca sa ma mai bucur inca o data de senzatia de a sbura cu 200 la ora. Apropo daca eu am viteza maxima admisa de catre producator de 185 km/h si ridica viteza la 200 risc sa mi se intample ceva la motor, am in vedere din punct de vedere tehnic.

225km/h pe bord cu S40-ul 2.0 16V 140CP pe o autostrada in Turcia.

teoretic nu are ce sa ti se-ntample. totusi rularea in regim superior de sarcina al motorului pentru perioade prelungite nu se recomanda decat daca TOATE consumabilele (ulei, filtre, lichid de racire, bujii, etc) si gradul de uzura normala a motorului sunt ok. cel putin asta e parerea mea. eu nu aventurez nici macar daca stiu ca un surub sau colier nu este 101% ok. orice joc poate avea efecte devastatoare in astfel de conditii.

si inca ceva: orice kilometraj de la orice masina dupa 130-140 km/h incepe sa "fure". este o chestie inclusa de constructor pentru reducerea riscului de accident. uneori se ajunge spre finalul vitezometrului la o toleranta de -10% in functie de capacitatea motorului. nici eu nu am crezut, dar cu ajutorul unui prieten politist am verificat la aproape toate masinile pe care le-am avut. la S40 210km/h pe bord era in realitate 201km/h. la motociclete toleranta este chiar si mai mare. mai conteaza si merimea si profilul cauciucurilor.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totul se reduce la cum sunt programati parametrii de injectie de catre fabricant. Un fenomen asemanator am intalnit la Renault, frana de motor fiind aproape inexistenta. Probabil au recurs la aceasta solutie pentru a putea conduce lin o masina si soferii mai putin experimentati.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-a sunat mecanicul si mi-a zis sa ma duc dupa masina ca e gata. Ma duc deseara sa o iau si sa vad daca mai face zgot sau nu. L-am intrebat si a zis ca a verificat burduful de la planetara si este intact nu se vede nimic. Ce dreaq ar pute sa insemne acel zgomot. sa fie totusi oare din caua faptului ca sa dus un tampon de la motor si vibreaza motorul? ce ziceti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Domnule Alex

Am inteles ca era vb de burduful de la planetara, eu am mai precizat o posibila cauza, asta am facut.

Si e posibil sa fie cum zic eu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now