Roberto

Cocalarii, gazul si facultatea

59 posts in this topic

Eu unul sunt ''patit'' cu gazul,nu zic ce mi-au zis mecanici specialisti ca daca ar fi sa ne luam dupa toti,toti sunt specialisti in felul lor....mai mult sau mai putin.Pana la urma fiecare cu ideile lui despre gaz si beneficii/dezavantaje in ceea ce il priveste.

Dupa cum spune si Bogdan G nu cred ca degeaba au renuntat cei de la Volvo se le mai scoata pe gaz si au preferat bioetanolul ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa fiu sincer eu nu vad unde e problema daca ai GPL pe masina. De la discutiile pro si contra GPL (desi nu am vazut/auzit pe nimeni care foloseste si gazul sa fi avut vreo problema), pana la economia de benzina, fie ca vorbim de Logan sau Hummer eu zic ca renteaza mai bine GPL-ul.

Eu in curand voi face 24 de ani, imi place foarte mult Volvo, insa nu imi voi cumara unul prea curand. Pe langa faptul ca un Volvo serios si ingrijit bine e de la 6-7000 de euro in sus, mai e vorba si de intretinere. Ok, hai sa zicem ca as face in asa fel incat sa-mi cumpar unul. Sincer vorbind l-as trece pe GPL. De ce? Pentru ca e mai ieftin sa merg cu el. Una e sa faci plinul cu GPL si alta e sa cumperi 20-30 de litri de benzina.

Faptul ca se face atata caz ca vezi doamne ai Porsche pe GPL mi se pare aiurea. Daca ne gandim "la rece" si bogatii stiu ca nu e bine sa arunci cu bani in stanga si in dreapta cand sti ca ii poti economisi, pentru ca cei care au facut atat de multi bani stiu totusi ca nu e asa usor sa ii faci. Faptul ca isi cumpara masini de multe zeci de mii de euro desi nu au nevoie de ele... nu toata lumea se pricepe la masini, asa cum nu toti ne pricem la afaceri (adica la ce fac ei). Poate ca pustanii aia care au pus mana pe asemenea masini au parinti in situatia asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa fiu sincer eu nu vad unde e problema daca ai GPL pe masina. De la discutiile pro si contra GPL (desi nu am vazut/auzit pe nimeni care foloseste si gazul sa fi avut vreo problema), pana la economia de benzina, fie ca vorbim de Logan sau Hummer eu zic ca renteaza mai bine GPL-ul.

Eu in curand voi face 24 de ani, imi place foarte mult Volvo, insa nu imi voi cumara unul prea curand. Pe langa faptul ca un Volvo serios si ingrijit bine e de la 6-7000 de euro in sus, mai e vorba si de intretinere. Ok, hai sa zicem ca as face in asa fel incat sa-mi cumpar unul. Sincer vorbind l-as trece pe GPL. De ce? Pentru ca e mai ieftin sa merg cu el. Una e sa faci plinul cu GPL si alta e sa cumperi 20-30 de litri de benzina.

Faptul ca se face atata caz ca vezi doamne ai Porsche pe GPL mi se pare aiurea. Daca ne gandim "la rece" si bogatii stiu ca nu e bine sa arunci cu bani in stanga si in dreapta cand sti ca ii poti economisi, pentru ca cei care au facut atat de multi bani stiu totusi ca nu e asa usor sa ii faci. Faptul ca isi cumpara masini de multe zeci de mii de euro desi nu au nevoie de ele... nu toata lumea se pricepe la masini, asa cum nu toti ne pricem la afaceri (adica la ce fac ei). Poate ca pustanii aia care au pus mana pe asemenea masini au parinti in situatia asta.

Cred ca e cea mai buna si mai pertinenta opinie de pe acest thread . A dat o tenta definitva si o separare categorica si corecta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca esti bogat si tii la "environment" iti iei toyota prius sau alta balarie hibrida, nu-ti bati joc de un porsche doar fiindca vrei sa epatezi ca ai nu stiu ce masina de 100000 de euroi si tu n-ai bani de benzina. Si acum hai serios, cati oameni cu bani care intr-adevar i-au muncit ii arunca atat de usor pe un porsche cayenne, dupa care ii pun gpl?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca esti bogat si tii la "environment" iti iei toyota prius sau alta balarie hibrida, nu-ti bati joc de un porsche doar fiindca vrei sa epatezi ca ai nu stiu ce masina de 100000 de euroi si tu n-ai bani de benzina. Si acum hai serios, cati oameni cu bani care intr-adevar i-au muncit ii arunca atat de usor pe un porsche cayenne, dupa care ii pun gpl?

Nu toata lumea are cultura auto ca sa-si cumpere un Prius. Multi nici nu stiu ce fel de masina e Prius. Nu stiu cat de mult iti poti bate joc de un Cayenne daca ii pui GPL. Sa nu uitam ca multi producatori premium ofereau optiunea de monta GPL pe masinile lor inca din fabrica (nu mai stiu daca se mai practica). Inclusiv Volvo facea asta. Cum era sa dai pe un S60 sau S80 cel putin 35000-40000 de euro si sa ai pe el si GPL? Consideri ca Volvo isi batea joc de tine? ;)

Chestia asta e ca si cum as sta intr-un bloc de ANL dar imi montez aer conditionat, imi cumpar televizor LCD sau intru pe net de pe laptop. Nu vad unde e problema.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema e ca motoarele alea erau special concepute sa mearga pe gaz. Da, mi-as lua un s80 cu instalatie gpl din fabrica, fiindca stiu ca aia care au pus-o acolo stiau ce fac.

Un motor de cayenne nu cred ca a fost conceput cu economia in prim plan. Una e sa schimbi o garnitura de chiuloasa la un logan si alta e la un porsche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota Prius NU este o masina care are grija de mediu...

Pare paradoxal, dar asa este. In ciclul de fabricatie al ei si al bateriilor pe care le foloseste sunt folosite niste procese si niste chimicale care ar ucide si cel mai toxic mutant din benzile desenate cu monstrii apocaliptici.

Plus ca, la folosire mai "vioaie", asa cum ii sta bine unui om grabit al timpurilor noastre, consuma mai mult ca un M3.

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

sau, daca va displace stilul lui Clarkson,

http://www.youtube.com/watch?v=tyaA5I9IvPo

Este buna doar ca exercitiu de imagine, ca statement.

Sunt pro-masina ecologica, nici nu imi pot imagina un viitor in care sa nu facem ceva cu nenorocirile astea de motoare pe care le avem la masini. Insa sunt contra Priusului, care nu este decat fum in ochii tuturor. Si in mod sigur nu este chintesenta unei culturi auto corecte. :) Ci doar a uneia extrem de superficiala si gresita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am vazut prea multi cu Cayenne care nu au bani de benzina si abia asteapta varianta dizal, acum ca a aparut este prea scumpa si mai asteapta cativa ani, asta e romania si tb sa ne obisnuim cu ea .

Oricum viitorul nu este conversia GPL, deja incepe sa moara pe afara, smecheria maxima este converisia la E85 (bioetanol) in franta de ex aproape la 1/2 pret fata de benzina sau cu 50% mai ieftin in Germania .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stau si ma intreb... daca este asa o rasina GPL-ul asta, de ce nu este standard si pe tancuri, ca alea consuma nu se joaca si nu au motoare foarte pretentioase. Sa nu imi spuneti ca din punct de vedere al securitatii nu se preteaza pe tanc fiindca imi jigniti neuronul  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

E cam intrebare de Bula nu te supara pe mine, in vreme de razboi crezi ca poti trece transeele cu cisterna de GPL, este greu de transportat GPLul de aia nu se poate pune pe orice, asa un tanc poate merge cu orice fel de motorina/ulei vegetal, combustibil care poate fii carat si cu canistra, in vreme de razboi ai nevoie de logistica si GPLul este greu de transportat si mai ales transbordad din diversi recipienti .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sunt convins ca este greu de transbordat. In razboaiele actuale nu cred ca mai fuge nimeni cu canistra la un tanc ramas in pana de combustibil, peste transee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tancurile din primul război mondial foloseau în general motoare pe benzină sau motoare electrice în regim mixt cu unul pe benzină.

ÃŽn timpul celui de al doilea război mondial existau mai multe feluri de motoare, unele erau motoare de avion adaptate (M4 Sherman). ÃŽn războiul rece tancurile aveau motoare diesel, iar la începutul anilor 1970 au început să fie introduse turbinele cu gaze.

Greutatea ÅŸi tipul agregatului energetic sunt influenÅ£ate de transmisie ÅŸi de necesarul de putere. El determină viteza ÅŸi manevrabilitatea tancului, viteză limitată în teren atât datorită uzurii ÅŸi solicitărilor mari din suspensii cât ÅŸi disconfortului echipajului supus la ÅŸocuri mari.

Majoritatea tancurilor moderne folosesc un motor diesel din motive economice ÅŸi tactice. Motoarele diesel sunt foarte robuste, sigure, cu un consum redus ÅŸi o întreÅ£inere uÅŸoară. ÃŽn general sunt folosite motoare cu 8 - 12 cilindri care sunt supraalimentati prin intermediul unui grup de turbosupraalimentare. Puterea motoarelor Diesel folosite la tancurile din ziua de azi variază de la 581CP (T-55) la 1500 CP (Leopard 2). Alt avantaj faÅ£ă de motoarele pe benzină este mica inflamabilitate a combustibilului, cea ce este un avantaj important în cazul unui impact.

Rezervorul de combustibil este aÅŸezat în partea din spate (excepÅ£ie face Merkava care îl are în faÅ£ă) ÅŸi are o capacitate de 1000 de litri sau chiar mai mult. ÃŽn unele cazuri cand este necesară o autonomie extinsă, se pot adăuga rezervoare externe, iar dacă este nevoie de o autonomie ÅŸi mai mare se poate ataÅŸa o mică remorcă, care se poate separa înainte de luptă.

Turbina cu gaze

Instalarea unui motor pe un M1 Abrams.Tancurile acÅ£ionate de turbine cu gaze sunt relativ puÅ£ine, ca cele din seria M1 Abrams ÅŸi T-80. Avantajele lor sunt greutatea mai mică, sunt mai compacte faÅ£ă de motoarele diesel de putere similară si sunt policarburante funcÅ£ionând cu motorină, benzină sau alÅ£i combustibili similari. Turbina tancului M1 Abrams produce 1500 CP ÅŸi poate fi schimbată în mai puÅ£in de jumătate de oră. ÃŽn plus, permite acceleraÅ£ii mari, puterea poate fi livrată imediat ÅŸi au o mare siguranÅ£ă în funcÅ£ionare. Altă caracteristică interesantă este zgomotul mic produs în timpul funcÅ£ionării. ÃŽn mod contrar a ce se credea, turbinele cu gaze sunt foarte silenÅ£ioase. Ele emit un sunet de înaltă frecvenÅ£ă (ascuÅ£it) care nu se aude la mare distanÅ£ă, total diferit faÅ£ă de frecvenÅ£a joasă a zgomotoaselor motoare diesel. Acest lucru le dă un evident avantaj tactic, putând să se apropie de inamic aproape silenÅ£ios. Când se făceau antrenamente în Europa cu M1A1 germanii l-au poreclit "moartea ÅŸoptită".

Ca dezavantaj se menÅ£ionează consumul mare de combustibil, chiar la ralanti motoarele au turaÅ£ii de mii de rotaÅ£ii pe minut. DeÅŸi supravegherea unei zone în poziÅ£ie de luptă cu motorul funcÅ£ionând este considerată o risipă de combustibil, totuÅŸi în condiÅ£iile unui posibil contact cu inamicul turbina nu este oprită din motive de securitate. Ca o curiozitate, un M1 Abrams consumă aproximativ 40 de litri doar în procesul de pornire. La pornire ÅŸi pentru accelerare injectoarele se deschid la maxim. Din fericire în timpul funcÅ£ionării normale consumul se micÅŸorează. Ca urmare creează mari probleme logistice, având nevoie de unităÅ£i de alimentare în apropiere, inclusiv în condiÅ£ii de luptă. Consumul este atât de mare încât pentru a nu descărca bateriile tancului ÅŸi a nu consuma combustibilul Å£inând motorul pornit s-au proiectat module de putere auxiliare cu mici motoare cu ardere internă, care generează suficientă electricitate pentru a menÅ£ine în funcÅ£ie sistemele electrice si electronice fără a consuma bateria ÅŸi fără a Å£ine în funcÅ£iune turbina. Pe de altă parte, pentru a intră în regim normal de funcÅ£ionare ca să miÅŸte tancul au nevoie de ceva timp de încălzire, un inconvenient în cazul unui atac surpriză de artilerie sau în situaÅ£ii similare.

Urma termică a turbinei cu gaz este mai mare decât a motorului diesel, în principal datorită jetului continuu de gaze din Å£eava de eÅŸapament.

Turbina este mai sigură ÅŸi mai uÅŸor de întreÅ£inut, având o construcÅ£ie mai simplă, cu puÅ£ine piese în miÅŸcare. ÃŽn practică, totuÅŸi, aceste piese sunt supuse unei uzuri mai mari datorită turaÅ£iilor înalte la care lucrează.

Turbina este foarte sensibilă la praf ÅŸi nisip fin. Este nevoie ca aerul să fie foarte curat, pentru a evita intrarea murdăriei în camera de ardere ÅŸi abraziunea paletelor turbinei. ÃŽn operaÅ£ii în deÅŸert este nevoie de filtre speciale, schimbate de câteva ori pe zi. Daca filtrul nu este bun sau este rău aÅŸezat pot intra obiecte sau schije care pot distruge motorul. Motoarele cu piston au de asemenea nevoie de filtre, dar acestea sunt mai rezistente ÅŸi durează mai mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa zicem un armor piercing de 40 mm tintit unde trebuie, kabooom!   ;D Ar fi o chestie pentru razboaie low-budget intre tari cu buget mic spre inexistent, tancuri pe gepeleu  :hammer: Plus ca nici nu polueaza la fel ca tancurile diesel  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@parola, ok ne-ai facut istoria tankului si ceva legaturi cu GPLul ai gasit si tu  ? 

@Victor te uiti la prea multe filme, GPLul nu poate fii folosit in razboi decat pt pregatirea mancarii .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai din ce scrie pe wikipedia se pare ca nu se preteaza gazul pe tancuri intotdeauna. Uzura e mai mare la motoare si consumul pe masura. Plus ca baietii zic ca e important sa nu se aprinda la orice impact....

A fost aseara un film pe ProTv cu razboiul din Irak. Ziceau ca le tin pe dreapta datorita riscului de explozie cand trec peste I.E.D. Trimit genistii inainte sa curete locul dupa aia merg cu tancurile.... Din cate stiu eu alea din Irak au turbine de avioane care sigur nu sunt pe motorina.

Discutia cu tancurile e un pic mai complicata... Specialistii militari spun ca in zone urbane e mai bine cu turbina pe gaz ca sa ai puterea maxima in timp scurt la motor sa poti evita ambuscadele cu mortiere. In zone degajate e mai bine diesel ca e consumul mai mic si fiabilitatea mai mare.... Deci se pare ca depinde de la caz la caz....

Dar referitor la topic, si mie mi se pare aiurea sa-ti cumperi masina de zeci (sute) de mii de euro si sa nu ai bani de benzina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa cum am mai spus mai sus tanku merge cu orice, conform specificatiilor tehnice M1 Abrams merge cu :"The tank can be fueled with diesel fuel, kerosene, any grade of motor gasoline, JP-4 jet fuel, or JP-8 jet fuel; the US Army uses JP-8 jet fuel in order to simplify logistics"

So, totul tine de logistica pana la urma ca si razboiu e o afacere .

Oricum afacerea e sa introduca si la noi bioetanolul care sa fie macar cu 50% mai ieftin, GPLul are prea multe dezavantaje .

Share this post


Link to post
Share on other sites

draga Bogdan....

chestiile asta cu bioetanolul si biodieselul sunt cele mai mari gogorite ale secolului. de fapt, sunt niste combustibili foarte scumpi. cine incurajeaza asemenea combustibili este dea dreptul cretin! niciodata nu vor putea inlocui petrolul! cand petrolul se va termina, altele vor fi solutiile!

nu uita ca pretul benzinei este mare din cauza tavelor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draga Richie Rich, producerea etanolului nu este deloc scumpa, in SUA costa 0.32$/litru iar in Brazilia 0.27$/litru, astea sunt preturile de productie . Daca pui transport, taxe si ce mai vrei tu ajungi la pretul de pompa, pret care este mai mic decat al benzinei .

Daca sunt interese bio-etanolul poate inlocui benzina iar problemele legate de pornirea la rece cu bio-etanol au fost rezolvate de marii producatori de masini FFV .

Share this post


Link to post
Share on other sites

costa atat in conditiile unei cereri inca restranse pentru materiile prime...dar ea spune, ce se va intampla cand va creste cererea de porumb sau trestie de zahar? cand vie avea de ales intre a manca sau a pune in rezervor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Brazilia , de peste 30 de ani, se foloseste drept combustibil etanolul.

Etanolul ,care e la jumatate de pret fata de benzina, a inlocuit deja 40% din cantitatea de benzina consumata pe piata.

Este atat de iefin din cauza ca e produs in mare parte din deseurile ramase in urma fabricarii zaharului.

Ideea e ca etanolul e o alternativa viabila la benzina, nu cred ca se pune problema de a alege intre a manca sau a pune in rezervor.

Mai bine mancam fara zahar, asa aratam bine si avem si ce pune in rezervor.  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e chiar asa, stiu ca in Brazilia au inceput sa cheleasca padurea amazoniana pentru a pune in loc trestie de zahar si porumb pentru etanol. Nu pentru nevoi proprii, pentru export.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta deja e alta treaba. E o mare problema ce spui tu cu padurea amazoniana.

Ideea e ca se poate produce etanolul asta fara cine stie ce tehnologii avansate si ca ar putea sa produca si altii , nu sa vina tot din Brazilia.

Daca ar produce si altii nu ar fi cererea de export atat de mare si nu s-ar extinde astia peste padure. ;D

ps: tehnologia de obtinere a etanolului e foarte asemanatoare cu cea a berii, asa ca beti si voi mai putina bere si conduceti mai mult  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am la tara niste pamant care sta degeaba, vreo 10 hectare, daca e cerere pun sfecla de zahar si vand etanol cu discount la posesorii de volvo ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Richie Rich, tu stii ceva dar e vorba de BioDiesel, ala e greu si scump de facut pt ca dintr-un hectar de rapita poti produce 500l Biodiesel in RO sau 2500L in alte tari, deci revenind la romanica trebuie spus ca anual consumam 4 milioane tone adica 5.33 miliarde litri litri motorina si daca ar fii sa trecem la BIODIESEL ar trebui sa cultivam 10.6 milioane hectare, cum suprafata arabila este de 9.5 milioane hectare si anual 1.5 milioane nu sunt lucrate rezulta ca avem 8 milioane hectare folosite pt agricultura si daca bagam rapita de ele NU o sa avem necesarul anual de motorina si nici papica .

Cu BioEtanolul e alta mancare de peste, din porumb de exemplu se fac 470L etanol din procesarea a 1000kg iar in RO productia de porumb la hectare este de 3t (cea mai mica din Europa) => 1410L etanol dint-un hectar cultivat cu porumb.

Necesarul Romaniei de benzina este de 3 milioane tone adica 4 miliarde litri benzina adica un necesar de 2.8 milioane hectare de porumb, hopa hai ca ne incadram, avem si benzinica pt un an si papica iar daca incepem sa producem si noi calumea putem obtine necesarul de benzinica din numai 1 milion de hectare sau poate chiar mai putin.

De exemplu china se lauda cu productii de 16.8 tone la hectar, in SUA 21-22 tone la hectar este recordul si in mod normal se fac 10 tone la hectar, Anglia 9 tone la hectar.

Ca idee in Brazilia un hectar de trestie de zahar produce 7000l Etanol adica de 5 ori mai mult decat am putea noi produce ;D

Vai de tzara noastra nici agricultura nu mai stim sa facem .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now