andy.ro

De ce in afara tarii preturile sunt mai mici ? Lectia de economie

19 posts in this topic

Deschid acest topic pentru a lamuri odata si odata problema asta si decat sa fie explicat de 100 de ori in 100 de forumuri ...mai simplu fac referire la acest topic.

Cate ceva despre inflatie :

In the early 1990s, inflation was one of Romania's most serious economic problems. Inflation rates have gradually declined, finally reaching single digits in 2004. Inflation in 2006 stood at a historical low of 4.9%. The Central Bank has set an ambitious annual target band of 4% plus/minus 1% for 2007, but outside analysts note that inflationary pressures are growing and predict that the rate for the year will slightly exceed the top of this band.
( http://www.traveldocs.com/ro/economy.htm )

InflaÅ£ia a scăzut de la 17.8% la sfârÅŸitul anului 2002 la 14.1% la sfârÅŸitul anului 2003. ( http://ue.mae.ro/index.php?lang=ro&id=495 )

in acelasi timp in EU :

Currency Interest Rate Inflation

EUR              4.00%           1.60%

( http://www.tradingeconomics.com/Economics/Currency.aspx?symbol=EUR )

Rata dobânzii de politică monetară

Intervalul                                        Rata dobânzii (procente pe an)

7 mai 2008 -                                                           9,75

27 martie 2008 - 6 mai 2008                                  9,50

4 februarie 2008 - 26 martie 2008                              9,00

8 ianuarie 2008 - 4 februarie 2008                              8,00

1 noiembrie 2007 - 7 ianuarie 2008                          7,50

26 iunie 2007 - 31 octombrie 2007                              7,00

3 mai 2007 - 25 iunie 2007                                      7,25

27 martie 2007 - 2 mai 2007                                  7,50

12 februarie 2007 - 26 martie 2007                          8,00

28 iunie 2006 - 11 februarie 2007                              8,75

9 februarie 2006 - 27 iunie 2006                              8,50

22 septembrie 2005 - 8 februarie 2006                      7,50

9 august 2005 - 21 septembrie 2005                      8,50

8 aprilie 2005 - 8 august 2005                              12,50

Istoric »

Notă: Rata dobânzii de politică monetară este rata la care BNR atrage depozite pe termen de o săptămână (două săptămâni - până pe data de 6 mai 2008 ÅŸi o lună - înainte de 1 august 2007) de pe piaÅ£a monetară interbancară

Nivelul ratelor dobânzilor aferente facilităÅ£ilor permanente acordate de către BNR (facilitatea de depozit ÅŸi facilitatea de credit) se înscriu, începând cu data de 7 mai 2008, într-un coridor simetric de +/-4 puncte procentuale faÅ£ă de rata dobânzii de politică monetară.

www.bnr.ro

Romania nu are inca EURO, prin urmare totul se schimba in functie de decizia bancii nationale de a combate rata inflatiei prin modificarea dobanzilor deci implicit  afectarea directa a cursului valutar.

Concurenta in domeniul serviciilor isi spune cuvantul. Dar consider ca nu afecteaza politica de pret a companiilor multinationale.

Voi ce aveti de adaugat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No offence, dar eu nu am inteles nimic.

Oricum, preturile in marea majoritate se calculeaza in euro, asa ca ce legatura are ce ai scris tu mai sus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D :D M-a luat rasul :))

Fara sa intru prea mult in detalii:

Dealerul Z are pretul la masina X de 20.000 EUR.

In Austria el vinde masina respectiva cu 20.000 EUR si peste un an de zile el o sa aiba 19.200 EUR bani reali. ( - inflatie )

In Romania el vinde masina cu 20.000 EUR la cursul zilei de la banca. Aici apar cateva probleme:

1. Daca masina este comandata de 2-3 luni sa spunem, el a platit-o catre fabrica la un curs valutar din ziua platii sa spunem 3.5 RON/EURO

deci 3.5 RON x 20.000 = 70.000 RON, bani platiti de dealer pe acea masina

Inflatie 10% => 70.000RON- 10% = 64.000 RON Valoarea banului de azi intr-un an.

Acum, daca cursul valutar se schimba apar 2 variante: ori creste ori scade. Tarile care au adoptat EURO nu au aceasta problema decat in cazul importurilor/exporturilor in afara EURO-zone.

Daca cursul scade la 3.4 (deci leul se intareste) 3.4 RON x 20.000 = 68.000 RON

                                          68.000 RON - 10 % inflatie = 61.200 RON valoarea banilor intr-un an de zile.

Daca cursul creste la 3.6 (deci leul pierde teren) 3.6 RON x20.000 = 72000 RON

                                          72000 - 10% inflatie = 64.800 valoarea banilor intr-un an de zile.

Pune totul in context in cadrul unei afaceri de 30 de milioane de euro si o sa vezi cat de mult de afecteaza aceste diferente.

Credit la banca:

In Austria dealerul face imprumut de o suma la dobanda de 4% , in Romania el face imprumut la o dobanda de 9%. Pai e frumos?

Din pacate asta e realitatea...

sper ca m-am facut mai inteles acum si astept alte replyuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mare adevarat dar nu se aplica aici.

Ce legatura are cu vanzarea unei masini?

Exemplu:

Dealerul cumpara masina cu 50000 euro de la producator si mi-o vinde mie cu 50000 + adaos comercial = 5xx00 euro.

Deoarece eu platesc avans la comanda iar restul de bani sunt achitati la livrare (de mine sau de societatea de leasing) unde este pierderea dealerului din devalorizarea euroiului?

Mai mult deoarece platile in Romania se fac in lei, dealerul are "bunul simt" sa ma puna sa suport diferenta dintre cursul valutar BNR si cursul lui de cumparare CitiBank, curs mai prost decat la multe alte banci, curs care oricum se negociaza cu banca de dealer pentru sumele mari schimbate de acesta pentru platile externe curente.

Aici nu sunt sigur dar in toate relatiile comerciale se procedeaza ca mai jos:

Dealerul nu plateste avans la fabrica la lansarea comenzii iar plata auto o face cu siguranta la o oarecare scadenta deci eu l-am imprumutat cu avansul si apoi il imprumut cu plata integrala pana cand el face plata la fabrica.

Daca as lua o masina din stoc tinuta cateva luni, ani ar fi valabil intr-o oarecare masura. Acelasi lucru si pentru piese, de cele mai multe ori sunt aduse la comanda, deci costuri cu stocurile supuse devalorizarii 0%.

Preturile sunt mai mari la noi din cauza rulajelor mici la producator si pentru ca se POATE SI TINE.

Cand s-o satura piata de masini or sa scada si ei din adaosuri si alte alea.

Daca dealerul plateste masina asa cum zici tu la comanda este un BOU, nu prezinta credibilitate in fata partenerului daca dupa xx ani de relatii plateste avans si nu a stiut sa-si negocieze contractul, sincer am 100% convingerea ca nu este asa.

De ce ar face dealerul imprumut la banca?

Pentru dezvoltare este treaba lui, s-a bagat intr-o afacere profitabila, trebuie sa aibe muschi sa investeasca in infrastructura (slabuta de altfel) pentru a merita profitul asigurat de vanzari.

Care ar fi pierderea pe termen lung a investitiilor facute????

A cumparat terenul de la Otopeni cu cativa euro per mp, a construit cand costurile erau mai mici decat astazi, daca vinde maine tot, are sigur un castig baban fata de investitia + costurile creditelor + devalorizarea din folosire + ce mai vrei tu. Intre timp a castigat si bani din exploatarea cladirilor construite si folosite.

Sa nu ma intelegi gresit, NU AM NIMIC CU DEALERUL, bravo lui, baiat destept, a investit cand alti nu aveau bani/curaj/cunostintele necesare, eu am incercat sa demolez argumentul tau.

O sa mai scriu de acasa ca trebuie sa plec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In sfarsit un raspuns pertinent :) M-am tavalit de ras la asta

Daca dealerul plateste masina asa cum zici tu la comanda este un BOU

Sunt de acord cu tine in mare parte dar punctul tau de vedere este de client, de om din afara institutiei. Orice om normal prefera sa investeasca bani printr-un credit de la banca decat din buzunarul lui. Deci revenim tot la banci.

A fost o perioada de 2-3 saptamani acum 2 ani cred in care leul a castigat teren brusc in fata EURO si ce a rezultat? O diferenta de 10-15% intre pretul de achizitie si pretul de vanzare in detrimentul dealerului. Aici ma refer strict asupra stocului de masini.

Metoda CitiBank este buna pentru afacere, dar in cazuri precum asta, nu ajuta foarte mult. Deci ce se pierde? Fix adaosul dealerului, respectiv.

Ba mai mult, Romania este o tara unde nu se cumpara produsul ci se cumpara discountul oferit de vanzator. Din moment ce adaosul s-a pierdut in cursul valutar... daca mai e si discount ...=> pierdere.

Dar discutia nu trebuie rezumata la pierderi si profit ci la riscuri. Care sunt riscurile de a opera intr-o piata cu un curs valutar variabil.

Un alt punct foarte important care nu trebuie uitat, este ca profitul respectiv trebuie reinvestit in mare masura pentru a asigura dezvoltarea pietii.

Dar hai sa privim lucrurile la nivel macroeconomic. Ca nu vorbim doar de un dealer ci de o tara intreaga.

Prind lucrurile simplist, presupunem un profit de 1 mil de euro pe an.

Romania - 10% inflatie - 10% dobanzi la credit => 800.000

Austria  -  4% inflatie  - 5 % dobanzi la credit = > 910.000

Asta lasand la o parte impozitul pe profit. Care sincer nu stiu foarte mult la ce nivel este in EU. Doar din rasfoitul ziarelor vad ca Romania este pe cel mai inalt loc in EU :)

Legat de subiectul topicului, ai punctat perfect!  ;)

Preturile sunt mai mari la noi din cauza rulajelor mici la producator si pentru ca se POATE SI TINE.

Cand s-o satura piata de masini or sa scada si ei din adaosuri si alte alea.

Si asta e foarte adevarat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faci o confuzie: nu impozitul pe profit este mare in Romania(16%)

E adevarat ca suma impozitelor face ca sa avem un grad mare de impozitare dar este o forma de impozitare indirecta si neunitara. Ca de obicei suntem dezorganizati

Dar sa stii ca state ca Germania, de asemenea cele nordice au nivele de impozitare pe profit cu mult mai mari.

Ce e bine la ei este ca toate sunt stabile deci predictibile in timp. se poate face un plan de afaceri pe o perioada indelungata de timp fara riscuri asa de mari de a gresi.

Ca atare nici nu se iau marje de eroare atat de mari.

De acord cu ce s-a zis foarte bine mai sus ca:Preturile sunt mai mari la noi din cauza rulajelor mici la producator si pentru ca se POATE SI TINE.

Asa cum o banca da credite la dobanzi mai mici unui client sigur perfect solvabil asa si in economiile slabe se fac investitii cu un grad de risc mai ridicat dar cu profitabilitate mai mare.

Pana aici ar fi un punct de vedere din perspectiva investitorului fie el strain sau autohton.

Ca si consumator pot sa observ ca din cauza legislatiei voit permisive si incalcite suntem la dispozitia celor mari care au avut grija sa mituiasca pe cine trebuie si sa obtina conditii de asa natura incat sa aiba o felie cat mai mare din tort. Vezi amploarea extinderii supermarketurilor in toata  tara in mijlocul oraselor. Asta nu se intamplain occident unde ele sunt obligate sa se afle la periferii dandu-se astfel o sansa si micilor afaceri.

La urma urmelor nu sunt ei de condamnat ci cozile de topor, adica politicienii nostrii prea usor cumparabili, alesi de noi sa ne reprezinte interesele.

Treaba unei firme este sa maximizeze profiturile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In sfarsit un raspuns pertinent :) M-am tavalit de ras la asta

A fost o perioada de 2-3 saptamani acum 2 ani cred in care leul a castigat teren brusc in fata EURO si ce a rezultat? O diferenta de 10-15% intre pretul de achizitie si pretul de vanzare in detrimentul dealerului. Aici ma refer strict asupra stocului de masini.

In afara de perioada respectiva de 2-3 saptamani au fost exact 19 ani si cateva luni din 1990 incoace in care cursul a avantajat importatorii prin devalorizarea leului in fata euroiului si inca odata nu vad pierderea din moment ce eu, importator, cumpar in euro de afara si vand tot in EURO in Romania, pretinzand ca diferenta de curs intre BNR si cumparare sa fie acoperita tot de client. Ca paranteza dau exemplu Eurial-dealer Peugeot de unde am luat 4 masini si la nici una nu mi-a fost ceruta diferenta de curs intre BNR si vanzare, nici de vanzator nici de firma lor de leasing, diferenta care inca odata repet, la 30000-40000 euro primesti un curs de cumparare iar la 100.000-200.000 primesti un curs mult mai mic.

Ca sa-ti dai seama de diferenta, Societatea de leasing a achitat doar 1.927 euro diferenta de curs valutar la 57.000 euro cu TVA suportati bineinteles de mine. Daca mai pui la socoteala ca societatea de leasing ma taxeaza lunar cu inca o diferenta de curs care trebuie sa le-o achit lor de inca pe atat iese o majorare a pretului cu DOAR 4.000 euro.

Si ca fapt divers ce stoc de masini au in Romania? bineinteles raportat la vanzarile anuale, asta daca ai informatii "din interior".

Inca odata repet, nu am nimic cu afacerea lor, bravo si sa creasc ca-i spre folosul tuturor proprietarilor de Volvo, dar ............n-ai dreptate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Banuiesc ca cei de Eurial au suportat cumva diferenta de curs valutar.

Fara suparare dar acel "doar 4000 euro" este 7% si dupa cum vezi lumea urla pe aici ca e scump. Deci banuiesc ca nu e o suma de neglijat.

electroelef: da sunt de acord cu tine in ce sustii si scuze ca am gresit eu cand am zis impozit pe profit. Ma refeream la suma impozitelor dar am scris alta :)

Raportul stoc/comenzi la masini noi importate in Romania banuiesc ca este undeva la 70/30.Politica de cumparare fiind "daca nu-i masina pe stoc si nu se da discount plec in alta parte".

Share this post


Link to post
Share on other sites

ce atata lectie de economie fratilor!? ce se intampla in Romania contrazice orice bun simt economic legat de o piata de aia care inveti la scoala ca cica ar exista, la altii.

In Romania se face tot ce se face pentru ca se poate, pentru ca inca desi de ceva anisori nu mai stam la coada la lapte, inca suntem ca natie stresata de faptul ca nu avem. Si desi sunt si oameni care s-au imbogatit pe metode legale, marea majoritate a facut bani prin orice alte mijloace decat legale. De la pustanii de 19 20 de ani la burtosii de 50 60 de ani.

Cum a pus mana pe bani primu lucru care il face, inca instictiv, un roman este acela de a da pe afara, si se duce fugutza fugutza la dealer sa isi ia masina sa vada si lumea ca cu el e treaba buna de acum. Pustanii teribilisti de 19 ani conducand Q7 si alte rase de X5uri cu muzica (daca se poate numi maneaua muzica) sar prin parapeti si isi pierd viata.

Avem bani si nu stim ce sa facem cu ei. Care au.

Lumea inca face coada la benzinarie daca se anunta ca maine se scumpeste cu 200 sau 300 de lei vechi aldi 0,2 0,3 ron, sa apuce sa faca plinu, pentru o economie de 15 - 20 de lei la un rezervor sanatos, nu zic la alea cu 35 de litri rezervoru.

Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpu ...

Si daca asa au vazut si astia de pe afara ca se poarta si inca se poate, ei de ce sa nu faca profituri, si profituri sanatoase. Daca vrei ceva trebe sa platesti, cat nu face asta ca pedeapsa ca vrei.

La dreaqu cu toate.

Nici in 4 5 generatii n-o sa se intample nimic in Romania, GENERATII nu sesiune de alegeri.

F**k it.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mama,mama, ce dreptate ai....

nasol, dar asta e adevarul !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand noi scoatem gaz din pamant si pretul gazului la consumator il avem cel mai mare din Europa, chiar mai mare decat cel din tarile care nu scot gaz din pamant, nici o ecuatie economica sanatoasa nu poate fi aplicata.

Sau, ecuatiile se pot balansa daca se pun in ele miile de vile luxoase si miile de supermasini platite din bani nejustificabili.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Banuiesc ca cei de Eurial au suportat cumva diferenta de curs valutar.

Fara suparare dar acel "doar 4000 euro" este 7% si dupa cum vezi lumea urla pe aici ca e scump. Deci banuiesc ca nu e o suma de neglijat.

electroelef: da sunt de acord cu tine in ce sustii si scuze ca am gresit eu cand am zis impozit pe profit. Ma refeream la suma impozitelor dar am scris alta :)

Raportul stoc/comenzi la masini noi importate in Romania banuiesc ca este undeva la 70/30.Politica de cumparare fiind "daca nu-i masina pe stoc si nu se da discount plec in alta parte".

Nu-i problema mea de unde l-au suportat, din profit, din umflarea pretului de vanzare, etc, ideea este ca eu am platit atat cat mi-au dat pretul nu sa-mi apara costuri de 10% altele decat dobanda de la leasing.

Daca vand 70% din masini din stoc atunci exista ceva cheltuieli (o linie de credit cu o dobanda in jurul a 10%) de mentinere al acelui stoc, oricum altele decat devalorizare cursului leu/euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Andy, in contabilitate diferentele de curs valutar pot fii inregistrate ca profit sau pierdere, este o chestie perfect normala sa existe diferente de curs valutar. Exemplul tau cu dealerii auto este un pic o gluma, cifra de afaceri nu este foarte mare, ia pune in balanta pretul la curentul electric sau la gaze naturale, sa vezi acolo profit .

Oricum problema pusa de tine este un pic gresita, dealerul X din austria vinde masina Y cu 20.000E DAR dealerul K din Bucuresti o vinde cu 20% mai scump. Asta in cel mai fericit caz, cele mai mari diferente de pret se pot observa la haine/alimente pt bebelusi, exista diferente de pret de 300% .

Marea problema a preturilor ridicate din RO sunt datorate lipsei de concurenta (ati vazut carne de porc de olanda in galantar?), Romania este o tara scumpa pt ca nici o marfa nu vine direct de la producator, toate vin prin 10 maini iar cand ajung in galantar pretul este cu 50% mai mare decit in Germania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa ajunga prin 10 maine si la un adaos de doar 50% inseamna ca fiecare "baiat destept" din aia 10 ar lua doar cate 5%. In general preturile sunt mai mari, iar aia care baga peste nu baga 5%, ca restu omenirii pe fata pamantului, baga ei si 100% fara sa se uite daca stie ca se vinde. Si bietul retailer aka buticar trebe sa faca si el un profit ca nimeni nu face munca de aia caritabila, deci plateste ROMANE, daca iti permiti sa vrei. Vrei? Plateste! Mai scump decat in orice alta parte? Asa si ... ?

PAY UP MA'  FU*KER!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma refeream la diferentele de curs valutar in materie de calcul al riscului, fata de tarile care au adoptat moneda euro.

"dealerul X din austria vinde masina Y cu 20.000E DAR dealerul K din Bucuresti o vinde cu 20% mai scump"

Volumul de vanzari este variabila in negocierile de pret. Daca se vor vinde 30.000 de XC90-uri pe an atunci probabil Volvo ne-ar da ce pret vrem noi. Pana atunci, el ne da pretul.

Din cate stiu in momentul lansarii modelului C30 in Romania, pretul acestuia era cel mai mic din Europa.

Este in folosul nostru un pret bun. Daca e ridicat gonesti clientul la competitie.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai trebuie ceva pus in ecuatie, dotarile modelului de baza din RO vs UE. Cu siguranta vei observa ca masinile vandute in RO sunt cam chele .

Mai departe trebuie spus ca nu toate tarile din UE au adoptat moneda unica, Suedia si Anglia sunt cele mai bune exemple si se poate vedea ca aceste tari au indicele inflatiei diferit iar raportul de schimb are fluctuatii.

Toate aceste modificari ale cursului EURO nu sunt valabile numai in raportul cu leul, EURO este o moneda destul de instabila, cum tuseste neamtul cum pica EURO.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suedia si Anglia sunt cele mai bune exemple si se poate vedea ca aceste tari au indicele inflatiei diferit iar raportul de schimb are fluctuatii.

Din cate stiu ambele tari sunt in top 5 cele mai scumpe tari din lume dpdv al nivelului de trai.

dotarile modelului de baza din RO vs UE. Cu siguranta vei observa ca masinile vandute in RO sunt cam chele .

Sunt curios ce compari cand spui asta. Sunt diferite modele de standard oferite de Volvo pentru anumite zone din EU. Anglia Vs tarile din N Vs Centrul Europe vs Europa de est.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu daca marca Volvo se incadreaza cel mai bine in aceasta comparatie DAR VW sigur se incadreaza, la noi masina VW este mai prost dotata si mai scumpa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu daca marca Volvo se incadreaza cel mai bine in aceasta comparatie DAR VW sigur se incadreaza, la noi masina VW este mai prost dotata si mai scumpa.

Aici nu ai dreptate, trebiua sa spui:

VW sau Audi la noi nu este dotata si mult mai scumpa.

Daca la Audi A4 CD-player-ul este optiune ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now