Sign in to follow this  
Followers 0
parola

Moment aniversar. Centura de siguranta a salvat un milion de oameni.

15 posts in this topic

Peste un milion de oameni supravietuiesc in prezent dupa ce viata le-a fost salvata, in ultimii 50 de ani, de o inventie la fel veche: centura de siguranta cu prindere in trei puncte. Nils Bohlin si Volvo, constructor auto renumit pentru siguranta si in zilele noastre, sunt inventatorii centurii de siguranta in trei puncte.

Desi masinile moderne au nenumarate sisteme de siguranta, cum ar fi airbag-urile, centura de siguranta ramane cel mai important sistem de siguranta pentru pasageri. Fara ea, airbag-urile nu ar face decat sa lezeze si mai puternic corpul pasagerilor, in cazul unui impact, potrivit Volvo.

"Pentru majoritatea soferilor, utilizarea centurii de siguranta face parte din ritualul de incepere a unei calatorii. Asta ne face sa uitam potentialul ei salvator", explica Peter Rask, director in cadrul Volvo Marea Britanie.

Centura de siguranta, o dotare care nu interesa pe nimeni

Soferia in anii '20 si '30 era periculoasa, mai ales ca numarul de masini crestea constant.

In Statele Unite ale Americii (SUA), centura de siguranta a fost purtata pentru prima data de pilotii din diverse competitii automobilistice. De aici, doctorii americani si-au dat seama de potentialul salvator al centurii de siguranta si si-au confectionat singuri centuri. Cativa medici au deschis, in 1930, dezbaterea publica in presa timpului si au cerut ca toate masinile sa fie echipate cu centuri de siguranta, insa nimeni nu i-a bagat in seama.

Dupa al doilea razboi mondial, constructorul American Nash a facut un prim pas, dotand masinile produse in 1949 cu centuri de siguranta cu prindere in doua puncte, cum sunt cele din avion.

Interesul pentru o asemenea dotare era practic inexistent, asa ca programul pilot a fost abandonat dupa doar un an.

Oricum, ideea imbunatatirii securitatii masinilor a ramas vie in capul cercetatorilor, iar progresele au fost facute mai ales in urma presiunilor asociatiilor medicilor din SUA.

In 1955 Ford si Chrysler au anuntat ca centurile de siguranta in doua puncte vor fi disponibile ca optiune pe modelele produse incepand cu 1956. General Motors si American Motors s-au alaturat demersurilor de a introduce centuri de siguranta pe masinile lor mai tarziu, dar cererea era inca foarte scazuta.

In Suedia, seful Volvo facea o mutare istorica

Inginerul Nils Bohlin lucra la divizia de aviatie a Saab inca din 1940. In 1955 el a fost desemnat responsabil pentru dezvoltarea scaunului catapultabil si pentru alte sisteme de siguranta pentru pilotii avioanelor. El a inventat scaunul catapultabil pentru celebrele avioane J35 Draken.

In 1958 Nils Bohlin a fost adus la Volvo de catre presedintele companiei din acele timpuri, Gunnar Engellau, si l-a numit inginer sef pentru dezvoltarea sigurantei masinilor Volvo. Gunnar Engellau a inteles ca promovarea securitatii masinilor este un punct forte si a facut intocmai acest lucru, care oricum se plia pe reputatia Volvo de pana atunci. Ecourile se aud si astazi, desi aproape toti producatorii auto ofera masini sigure in prezent.

Pentru Bohlin provocarea a fost foarte mare. La Saab trebuia sa arunce oamenii afara dintr-un vehicul care circula cu viteza, iar la Volvo trebuia sa gaseasca un sistem care sa-i tina in interior.

Pana la acel moment, Volvo utiliza o centura in diagonala cu prindere in doua puncte. Practic era folosita doar o parte a centurilor de siguranta pe care le regasim astazi in orice automobil.

"Mi-am dat seama ca atat partea superioara a toracelui, cat si bazinul, trebuie sa fie tinute pe loc, cu o centura care sa treaca peste piept si cu alta peste solduri", explica Bohlin in anii '50.

In 1958 a fost patentata centura cu fixare in trei puncte, iar in 1959 Volvo Amazon si Volvo PV 544 au fost primele masini care au fost echipate cu astfel de sisteme de retinere. Masinile erau vandute in statele nordice.

Chiar daca legile din diverse state prevedeau inca din 1960 ca toate masinile noi sa fie echipate cu centuri de siguranta, legi de sanctionare a celor care nu le poarta au intrat in vigoare 11 ani mai tarziu.

Centurile pentru locurile spate. Cine are nevoie de ele?

Au trecut aproape zece ani pana ce Volvo a convins cumparatorii de masini ca este necesara montarea de centuri de siguranta si pentru locurile din spate, desi constructorul avea resursele tehnice necesare sa le introduca simultan cu cele pentru locurile din fata. Asa se face ca primele masini dotate cu centuri de siguranta si in spate au fost produse incepand cu 1967.

Chiar si in zilele noastre soferii si pasagerii nu constientizeza riscurile la care se expun nepurtand centurile cand stau in spate.

In cazul unui accident, pasagerii din spate sunt aruncati spre locurile din fata cu o forta cuprinsa intre 3 si 5 tone, punand in pericol atat viata lor, cat si pe cea a ocupantilor de pe locurile din fata.

Mituri despre centura de siguranta

Dar daca efectele utilizarii centurii de siguranta sunt benefice, de ce nu toata lumea poarta centura?

Printre soferi circula mituri potrivit carora centura este periculoasa pentru ca te impiedica sa iesi din masina in cazul unui accident, ca sifoneaza hainele, ca este incomoda si ca airbag-ul ofera suficienta protectie.

Cu toate acestea, coliziunile sunt periculoase chiar si la viteze mici. Un impact la 40-42 de kilometri pe ora, deci viteza de oras, supune corpul uman la presiuni similare cu picajul in gol de la etajul al treilea al unei cladiri, potrvit Volvo.

Cum sa purtam corect centura de siguranta

Breteaua oblica care traverseaza pieptul trebuie sa treaca cat mai aproape de gat, nu de umar. Deci trebuie ca punctul de prindere de pe stalpul lateral al masinii trebuie sa fie pozitionat cat mai sus (in cazul in care este reglabil) sau scaunul reglat pe verticala in asa fel incat centura oblica sa treaca aproape de gat si departe de umar. In acest fel scad riscurile ranirii umarului, iar sustinerea corpului este echilibrata.

Desi legislatia romaneasca permite femeilor cu sarcina vizibila sa nu poarte centura de siguranta, aceasta ar trebui totusi purtata si de catre acestea, spune Volvo.

Femeile insarcinate ar trebui sa pozitioneze partea inferioara a centurii sub abdomen, cat mai jos cu putinta, iar partea superioara (oblica) ar trebui sa treaca car mai aproape de gat, printre sani si sa fie fixata in lateral in locasul destinat, fara a jena sarcina.

Date cheie

1959 Introducerea centurilor in trei puncte, o inventie Volvo

1967 Introducerea centurilor de siguranta pentru locurile din spate in dotarea standard a masinilor

1969 Introducerea centurilor cu rola si bila pentru blocare, pentru locurile din fata

1971 Avertizoare pentru centura de siguranta, pentru locurile din fata

1972 Centuri cu prindere in trei puncte pentru locurile din spate

1986 Centura in trei puncte pentru al cincilea loc din masina, cel de pe mijlocul banchetei din spate

1987 Introducerea pretensionatoarelor mecanice pentru centurile din fata

1991 Reglarea automata a inaltimii centurilor pentru locurile din fata

1992 Introducerea pretensionatoarelor pirotehnice pentru centurile din fata

1993 Introducerea sistemului autoblocant pentru toate centurile din autoturisme

1996 Limitatoare de efort pentru locurile din fata

1999 Introducerea pretensionatoarelor pirotehnice pentru toate centurile din masina

1999 Limitatoare de efort in centurile pentru bazin, pentru locurile din fata

2003 Introducerea avertizoarelor pentru toate centurile din masina

2003 Pretensionatoare pirotehnice pentru centura de bazin, pentru locurile din fata

2003 Limitatoare de efort adaptive pentru locurile din fata

2007 Limitatoare de efort pe doua nivele, pentru copii si adulti, pentru locurile din spate

2008 Limitatoare adaptive de efort in cazul unor coliziuni la viteze mici, pentru locurile din fata

Adrian Mihalache,  StiriAuto.ro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astazi am asistat la un accident extrem de ciudat...cum numai in filme am mai vazut.

Pe o portiune de drum dreapta (dinspre Hateg spre Deva) mergeam cu maxim 80km/h in spatele altei masini. La un moment dat am vazut ca din sens opus vine un Logan albastru care intra brusc in dreapta, paraseste carosabilul si dispare intre tufisuri. In secunda urmatoare vad masina in aer care zboara efectiv peste mine si cade in spatele meu. M-am blocat instantaneu si nu prea am mai avut nici o reactie. Abia dupa ce m-am uitat bine in oglinda si am vazut cat se poate de clar ca e pe drum am realizat ce s-a intamplat. Atunci am vazut ca sarise pamant pe masina mea, de la Loganul care tocmai a zburat pe deasupra. Am franat puternic, am pus avariile si am luat-o la fuga spre Logan sa incerc sa scot pasagerii inainte sa i-a foc masina.

Pana sa ajung la masina, a coborat pe PICIOARELE ei o soferita. Am tot zbierat la ea sa opreasca motorul sa nu i-a foc dar cred ca de spaima nu auzea nimic. Am oprit motorul ei care, inca mergea... si am luat-o sa o duc pe bancheta masinii mele pana anunta cineva sa vina salvarea...

In fine, dupa ce m-am dezmeticit si eu... ca sincer la un moment dat am inceput sa tremur...am vazut ce s-a intamplat de fapt. Dacia a iesit de pe carosabil in dreapta, a lovit un mal de pamant din care a ricosat (s-a intors in aer) si a aterizat iar pe drum. A aterizat pe roti care de altfel s-au si rupt toate...

Oricum, la ce impact a fost daca nu avea centura de siguranta sa o tina in masina....femeia aia nu ar mai fi avut nici o sansa.

  Ce s-a intamplat nu e foarte clar...Eu am avut impresia ca a agatat ceva de pe marginea drumului, dar nu am vazut nimic acolo...Soferita la un moment dat zicea ca se uita in poseta si nu mai stie ce s-a intamplat...

   A avut zile asta e clar si in mod clar am avut si eu ca daca eram mai in spate ateriza pe mine si nu cred ca era bine...Daca as fi fost si mai in spate sigur nu mai apucam sa franez si o luam din plin in partea cu soferul...

  Ceea ce mi s-a parut interesant este ca au venit oameni dintr-un sat apropiat care ziceau ca s-a auzit o bubuitura puternica si au venit sa vada ce se intampla...Satul era cam la 1km de drum. Eu acolo nu cred ca am auzit o bubuitura asa de puternica si am ramas doar cu imaginea masinii care a zburat pe deasupra mea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nasol!

Bine ca ati scapat intregi, tu si soferita.

Si eu am trait o aventura astazi cu 2 tiruri care se depaseau in curba pe un drum cu 2 benzi. Nici nu mi-am dat seama cum m-a ratat. Am tras pe dreapta 1 km dupa, sa imi revin. Eram cu masina de serviciu. Renault Clio. Oricum nu mai conta cu ce masina eram cand vin spre tine 20 tone de metal.

Din fericire pt. tine tu te aflai in locul ideal daca a zburat peste masina ta. Nici nu vreau sa ma gandesc la ce imagine ai avut in fata ochilor. Daca era in NFS era chiar fun, dar uite ca realitatea bate TOT!

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am tot gandit pe drum...ce sansa am avut! Cativa metrii au facut diferenta...si eram cu Fiatul si bine nu mi-ar fi fost!

Share this post


Link to post
Share on other sites

O centura pusa face cat 3 sisteme alternative de siguranta.

Nu as fii invatat asta daca nu imi bipaia releul ala din bord dar acum ii recunosc valoarea.

Si daca merg numai cateva sute de metri, pun centura. E ca la "femei"... e mai bine, safe!  :P  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am invatat treaba cu centura cand am avut un accident (dauna totala) acum 5 ani. DANSA m-a scos!!! Nu conduceam eu si a fost cu atat mai grav cu cat soferul a tras de volan sa se protejeze (din instinct, sper) si am incasat-o eu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E adevarat ca domnisoara avea urme de la centura pe ea si era toata julita....Dar, a scapat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desi nu face subiectul topicului, totusi interventia autoritatilor mi s-a parut execrabila. Nu eu am sunat la 112 ca am constat ca nu aveam telefonul la mine (Imi sarise din buzunarul de la camasa cand am franat puternic). Inainte sa vina salvarea a aparut un individ in bermude si un tricou tot rupt si care parea baut bine. A zis: "Ma scuzati ca sunt imbracat asa, eu sunt seful de post din comuna si am venit ca am auzit bubuitura...". M-a intrebat daca cumva am sunat la 112 si am zis ca s-a sunat de catre cineva...la care tipul:"Domne, nu trebuia ca astia vin cu totii, cu pompieri, cu smurd, cu salvare...Noi aici eram mai aproape". What the fuck? De unde dracu sa stiu eu numarul de telefon de la postul comunei ??

In fine a sunat el un coleg si a aparut ala imediat! Dupa ceva timp a venit si o salvare de la Hateg. S-a dat jos soferul, repet SOFERUL!!! si a intrebat cine e ranit. I-am zis ca doamna. Se uita la ea si zice:"Pai pentru atata lucru am venit?? Am crezut ca-s raniti grav, doamna nu are nimic! M-am enervat instant si am zis catre el:"Ba, tu esti prost sau te faci? Am eu fata de medic sa stiu cat e de ranita doamna? Daca are leziuni interne si nu se vede acum. Daca ajunge acasa si moare? Semnez eu dupa aia ca era sanatoasa? Eu mi-am facut datoria si am anuntat!"

Si autoritatiile sunt in criza....asa ca solutii de criza. Nu o sa ma mir daca sunam la 112 si o sa zica...Venim, daca decontati benzina... La fel si politia...am inteles ca merg cu masiniile personale si pe banii lor...Deci sa tineti si cardul la voi in caz de urgenta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desi nu face subiectul topicului, totusi interventia autoritatilor mi s-a parut execrabila. Nu eu am sunat la 112 ca am constat ca nu aveam telefonul la mine (Imi sarise din buzunarul de la camasa cand am franat puternic). Inainte sa vina salvarea a aparut un individ in bermude si un tricou tot rupt si care parea baut bine. A zis: "Ma scuzati ca sunt imbracat asa, eu sunt seful de post din comuna si am venit ca am auzit bubuitura...". M-a intrebat daca cumva am sunat la 112 si am zis ca s-a sunat de catre cineva...la care tipul:"Domne, nu trebuia ca astia vin cu totii, cu pompieri, cu smurd, cu salvare...Noi aici eram mai aproape". What the fuck?[/b] De unde dracu sa stiu eu numarul de telefon de la postul comunei ??

In fine a sunat el un coleg si a aparut ala imediat!

Inteleg ca inca poate esti marcat de cele intamplate dar, n-o interpreta asa, seful de post a facut doar o constatare, nu ti-a reprosat nimic. Ca era baut, asta, este o alta discutie. Nu mai intru in amanunte pentru ca dupa cum zici el a intervenit din timpul lui liber si-a justificat starea si a si sunat un politist care, poate era pe drum pentru a-si face treaba.

Bine ca nu au fost victime.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu intrepretez, relatez! Omul e adevarat ca si-a facut datoria dar eram cumva invinuit ca am sunat la 112. Ca sa nu mai repet ce dezamagit a fost soferul de pe salvare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nelu... poate sunt off-topic... dar nu pot sa ma abtin, ptr ca mi s-a parut revoltator...

Ieri pe Drumul Feleacului... a fost un accident f grav in care a fost implicata o masina de politie. Si intamplator am fost martor...

Saracul om... sef de post sau ce era, reprezentant al uniformei a stat lipit de bordul Loganului (pe partea fara airbag), in jur de 1,1/2 ora. Eu l-am vazut pe drumul de dus... mi-am facut treaba prin Cluj si abia cand m-am intors inapoi, am vazut ca l-a "recoltat" salvarea...

Ma repet inca odata, m-a socat evenimentul dar nu pot sa nu ma gandesc, daca eram eu in locul lui cum s-ar fii desfasurat lucrurile? Ma lua salvarea la 2-3 ore de la accident, cand eu l-am vazut pe bietul om in agonie la mai putin de 15 minute  de la producerea accdidentului?

Sincer, mi-a parut rau de el, oricat de rau as vb organele de ordine... dar pana la urma, cu bune cu rele, ei stabilesc o oarecare ordine in aceasta tara...

Daca nici in cazul bietului, nu s-a putut face nimic (am inteles ca e in coma acum), ce pot eu spera pentru mine???

Pot numai sa zic "thanks God" ca am avut inspiratia sa imi iau un Volvo (chiar si asa mai vechi), decat sa iau un Logan ca al ofiterului, care a patit ce a patit.

Asa ceva nu e admisibil sa se intample la oameni in slujba ordinii si legii!!!

Numai cand ma gandesc cant a costat Loganul lui si cu cat a fost cumaprat un "Interceptor" in USA si ma apuca toti dracii si iar imi pare rau ca m-am nascut in Romania. >:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iar m-ati intristat...citind asemenea randuri...

Mie nu-mi pare rau ca m-am nascut in romania - ci ma simt jignit de fiecare data cind toate fortele din acest stat (politie, politica, invatamint, sanatate, etc) ma mint cum ca isi fac treaba cum trebuie, cum NE explica frumos ce bine e (sau o sa fie, lucram la asta), cum vad in nenumarate talk-show-uri cum incearca sa NE convinga sa fim linistiti - totul e sub control...

Fuck off romanian systems !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa nu mai repet ce dezamagit a fost soferul de pe salvare...

Soferul acela trebuia intrebat daca este specialist in sistemul de sanatate, daca da, sa prezinte o legitimatie si daca nu, eu nu as fi discutat cu el. Banuiesc ca era doar sofer pentru ca un cadru medical (nu personal auxiliar), i-ar fi facut o consultare sumara victimei.

P.S.

In sistemul national de sanatate, singura autoritate este Autoritatea de Sanatate Publica - fostul Sanepid, restul este seviciu public/privat.

La banii de remuneratie, nu m-as mira ca in viitorul apropiat la apelurile 112 (daca nu se va desfiinta si sistemul asta), sa intervina numai moasa comunala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nelu... poate sunt off-topic... dar nu pot sa ma abtin, ptr ca mi s-a parut revoltator...

Ieri pe Drumul Feleacului... a fost un accident f grav in care a fost implicata o masina de politie. Si intamplator am fost martor...

...

Saracul om... sef de post sau ce era, reprezentant al uniformei a stat lipit de bordul Loganului (pe partea fara airbag), in jur de 1,1/2 ora. Eu l-am vazut pe drumul de dus... mi-am facut treaba prin Cluj si abia cand m-am intors inapoi, am vazut ca l-a "recoltat" salvarea...

...

Numai cand ma gandesc cat a costat Loganul lui si cu cat a fost cumaprat un "Interceptor" in USA si ma apuca toti dracii si iar imi pare rau ca m-am nascut in Romania. >:(

Daca nu vrei sa fii off-topic :nono:, spune-ne daca avea pusa centura de siguranta.

Treaba cu descarcerarea-i ca-ca-m dureaza daca n-ai aparatura de specialitate de ultima generatie.

Loganul acela a costat cel mult 12.000 E cu toata aparatura dupa el. Atunci...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0