muadDib

Memento mori... carnagiu pe soselele Romaniei...

25 posts in this topic

Cu moartea toÈ›i suntem datori, indiferent câte pile avem acolo sus. Mai devreme sau mai târziu toÈ›i o să o găsim în prag, zâmbind cinic, iar întrebarea „de ce eu?†ne va ara disperată prin materia cenuÈ™ie. De ce tocmai eu Doamne?

Șoselele noastre mustesc de sângele varsat de noi. Spitalele noastre gem de rănile pe care singuri ni le-am provocat. Nimic special, ne-am obiÈ™nuit deja cu asta. A intrat în cotidian. Ne trezim de dimineaÈ›ă È™i răsfoim zilnic impasibili printre pozele cu victimele însângerate ale neputinÈ›ei noastre, cautând secÈ›iunea de politică sau de sport. Trei tineri au murit după ce maÈ™ina în care goneau nebuneÈ™te, s-a dezintegrat de un copac. AlÈ›i cinci s-au transformat într-un amalgam de fiare, carne sfaÈ™iată È™i sânge, după râzând È™i glumind extaziaÈ›i de aburii alcolului, se grăbeau spre un alt local unde să-È™i continuie petrecerea. O depăÈ™ire hazardată. Tatăl plânge lângă cadavrul copiilor săi. E prea târziu acum...

Nu demult, cineva se zdrobea cu maÈ™ina de un stâlp. Era băut È™i avea viteză mare. Ieri, cineva a fost la înmormântarea unui amic. A murit de septicemie, în urma unei ocluzii intestinale nedepistate la timp, provocate implacabil tocmai de centura care i-a salvat viaÈ›a în primă instanÈ›ă. Asta după ce viteza mult prea mare a maÈ™inii în care se afla, a făcut ca traiectoria acesteia într-o curbă să fie una defectuoasă, lovind alte două maÈ™ini de pe contrasens. Altul mai norocos, È™i-a facut zob maÈ™ina super tunată, cu destui cai putere, derapănd necontrolat într-o curbă din cauza vitezei excesive.

Ironic, pentru că, in urma cu ceva timp, un mult prea zelos poliÈ›ist vroia să mă amendeze pentru un derapaj controlat, cu frâna de mână. Eu doar încercam să parchez maÈ™ina printr-un mic drift aproape stând pe loc, prin zăpada proaspăt ninsă dintr-o parcare goală. Am încercat să-l lămuresc că nu am atins nicio frână ci doar am piÈ™cat puÈ›in acceleraÈ›ia. Degeaba am încercat să mă lămuresc de ce e rău un derapaj controlat, spre deosebire de unul necontrolat. Poate că unul e rău iar celălalt e È™i mai rău. TotuÈ™i eram curios ce va scrie pe procesul verbal de constatare. N-a scris nimic pentru că n-avea ce să scrie. Știam È™i eu asta, o È™tia È™i el. Nici măcar nu înÈ›eleg ce-a sperat prin intimidarea asta. Că voi trece de la derapajele controlate, la cele necontrolate?

Avem infrastructură proastă. Haos pe È™osele. AglomeraÈ›ie. MaÈ™ini proaste È™i cu siguranÈ›ă zero. Multă lipsă de bun simÈ›. Dar în acelaÈ™i timp, ne comportăm ca È™i cum n-am È™ti asta. Ne prefacem că nu vedem. Pai n-ar trebui să ne comportăm mai prudent, tocmai pentru că È™tim în ce junglă conducem?

La noi, la fiecare trei accidente, avem un mort pe È™osea. Media UE este de un mort la 40 de accidente. Media în Germania este un mort la 65. Până È™i în Ukraina e nevoie de 7 accidente pentru acelaÈ™i rezultat nefast pentru care noi avem nevoie doar de 3 accidente. Noi suntem mult mai eficienÈ›i când e vorba de moarte. Munca e foarte grea, moartea e uÈ™oară. Și ce facem noi? Ne comportăm ca È™i cum am fi pe niÈ™te È™oselele perfecte. Conducem cu viteză, nervoÈ™i, tot timpul ca È™i cum ar fi sfărÈ™itul lumii. Ne înjurăm, ne batem chiar. Nu reuÈ™im să ucidem cu maÈ™ina, încercăm cu arma. Am facut două accidente È™i mai avem doar unul pentru a îndeplini planul.

Și paradoxal, puÈ›ini sunt cei interesaÈ›i de cum se conduce cu adevărat. Ce învăÈ›ăm la È™coala de È™oferi e doar un început. De fapt la È™coala de È™oferi nu învăÈ›ăm să conducem. ÃŽnvăÈ›ăm cum să trecem examenul. Habar n-am cum È™i când învăÈ›ăm noi să conducem. Imaginează-È›i că soldaÈ›ii ar învăÈ›a să tragă pe plaja de la Mamaia, cu È›intele printre umbreluÈ›ele de soare...

Nu de multe ori am auzit expresia, „lasă-l că o să caÈ™tige el experienÈ›ă, în trafic, pe È™oseaâ€. Adevărat, dar noi unde să ne retragem până atunci? Cum ne ferim? Poate că nu ne place ruleta rusească.

Da, aÈ™a e. N-avem cum să ne protejăm cu adevărat. Dar măcar am putea avea dorinÈ›a de a învăÈ›a mai mult. Ar fi un prim pas. Băgăm banii cu multă uÈ™urinÈ›ă într-un chip tuning profesional. Dar un curs de È™ofat, preocupă pe cineva? Ne punem elemente aerodinamice greÈ›oase pe maÈ™ină È™i ne upgradăm softul la motor. Cineva tocmai îÈ™i face chip tuning la o maÈ™ină care iese de pe poarta fabricii cu 507 cai putere. AlÈ›ii vor să vadă operaÈ›iunea, poate data viitoare când îÈ™i cumpără o aÈ™a maÈ™ină, le va fi mai uÈ™or. 507 cai putere!!! De câte ori are nevoie de toată hergelia? Poate că niciodată, jumătate pasc liniÈ™tiÈ›i aÈ™teptându-È™i moartea, zdrobiÈ›i de primul copac de după curbă. Unii stăpânesc cu greu doi cai la căruÈ›ă. ÃŽn schimb, majoritatea nu È™tim stăpâni sutele de cai de sub capotă pe care-i hrănim din piciorul drept, cu multă dare de mână, oricând „vor muÈ™chii noÈ™triâ€.

Șosele mai bune, nu putem face. Radare n-avem voie să punem ca haiducii. Pe ceilalÈ›i nu-i putem calma la volan. Nu putem să ne rugăm să se meargă mai încet pe anticele noastre drumuri. Gropile nu le putem astupa. Putem doar să ne păzim singuri. Putem doar să ne creÈ™tem È™ansele, învățând să conducem mai bine, să fim mai precauÈ›i, alocându-ne în permanenÈ›ă mari marje de eroare. Putem doar să sperăm că vom fi pregătiÈ›i pentru clipa care cu siguranÈ›ă va veni. Clipa în care vom fi implicaÈ›i într-un accident grav. E doar statistică, nu cinism.

Dar nu, noi nu facem asta. Noi suntem mai È™mecheri. Ne tunăm motoarele, ne împopoÈ›onăm maÈ™inile, accelerăm în neÈ™tire È™i repetăm în gând: „Nu mi se întâmplă tocmai mieâ€.

ÃŽmi pare tare rău să-È›i dau tocmai eu vestea proastă: È›i se întâmplă È™i È›ie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mda, asa e, si cand te gandesti ca se circula asa de inconstient pe drumurile noastre praf, nu vreau sa imi imaginez cum s-o circula daca prin minune s-ar repara peste noapte, ar fi un adevarat carnagiu pe strazi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

    @muadDib, fitz-ar gandacu' de ras, da' cata dreptate ai... Ma gandesc cu groaza cum am facut eu 2h30 de la Bucuresti pana la Galati cu 150-170/h pe un drum cu 2 benzi (una dus si una intors) si ce mi se putea intampla. Ma grabeam foarte tare si am avut noroc ca eram pur si simplu SINGUR pe strada. Altfel cred ca de 100-120 nu saream.

    Offf ale tineretii valuri !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

fabulos...muadDib, nici macar in revistele de profil, de multa vreme nu am mai citit un articol asa de bine structurat si inchegat din punct de vedere al ideilor expuse....ai talent ,fratioare!...pe langa faptul ca ai surprins perfect realitatea cruda de pe "soselele minunate ale patriei noastre" se vede ca ai pus mult suflet in expunere...bravo..poate nu ar fi rau sa editam o revista auto..cu editorialisti talentati ca tine sigur spargem piata si poate mai reusim sa ii educam si pe soferii romani...asa ca chestie,cand eram eu mic...long time ago...la scoala aveam niste ore de Educatie Rutiera..poate astazi ar fi nevoie de ore de Educatie si Civilizatie Rutiera...

Share this post


Link to post
Share on other sites

muadDib ai dreptate asa e ce zici ...

din pacate  :'(

insa nu avem de unde sa invatam civilizatie, asta se aduce de acasa de cei 6 ani si 12 luni ... restu e numai bun simt ...

... (eu nici acum nu inteleg de ce au sarit pe mine cand era vb de stilul de condus ce difera in functie de locatia soferului - eu doar am zis ce vad si vad si ceilalti) - (poate sau simtit jigniti unii, dar nu aveam intentia - la fel cum nu sar la gatul vostru cand spunti despre noi ardelenii ca sintem asa mai comozi, mai inceti , naaa  ;D)

marea problema la noi este ca nu exista cursuri de tehnica sofatului, scoala de soferi e o "prostie" ...

in vest, nu departe de noi, exista asemena cursuri, si Volvo are, acolo iti poti face abonament la o pista de formula unu, si sa te dai in "spectacol" sau sa inveti sa conduci mai bine, noi aici nu avem nici macar o pista ca lumea ... intradevar navem nici sosele foarte bune, nici parcul auto nu e la inaltime ... si toti ne credem schumacheri la volanul unui ferrari si cand prostia ne ajunge din urma ne trezim la realitate cu intubarea prin gura printre fiarele unui golan amarat ...

pustii de 18, abia iesiti din pampersi viseaza la bemveuri, mertanuri si pasaturi tedeiii sau cu motoare mari pe care sa le tuneze ...ei au cea mai putina experienta, sint cei mai curajosi, mai ales cu un redbull si vodka in sange sint regii neincoronati ai soselelor pana la primul stalp, copac, cap de pod sau doamneferi alt automobil ... degeaba ne adunam si zicem aia si aia ca ei nau ascultare, eu zic ca asta e selectia naturala, cei "curajosi" mori tineri ...

nu zic ca eu eram altfel, dar mai ales de cand  eu pun pampersi si nu mie  ;D mam cumintit, am rabdare, nu mai urlu, nu mai hazardez, dar tot imi place enrom sa conduc (VOLVO) si incerc sa zic "copiilor" ca nu viteza e esentialul, dar ei crescuti pe nfs sa uita ciudat la freaky ol' man (adica eu) ...

este viteza un lucru bun, iti creste tensiunea, te duce intro stare euforica unde putine alte lucruri te pot duce ...

dar sint lucruri mult mai bune ...

http://volvoveteran.blogspot.com/2008/02/never.html

nu toti avem norocul acesta ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ai dreptate frate andras! nu viteza e esentiala, ci acceleratia, demarajul. puterea trebuie folosita la demaraj nu la viteza!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pt. aprecieri, insa, cum a spus si Damn, nu eu sunt autorul. L-am primit pe alte cai decat cele din linkurile de mai sus, nesemnat de autor, dar nu asta conteaza.

Eu sunt doar unul din cei speriati de ce se intampla pe soselele noastre. Mai ales ca am ieri am aflat cu groaza ca un var de-al meu mai indepartat se zbate intre viata si moarte in urma unui accident auto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa dea D-zeu sa scape cu bine!

Cauze pentru carnagiile pe soselele patriei sunt multe. Daciile vechi, conduse de bunicu' coroborate (moaaaama ce cuvant !!! ) cu lipsa autostrazilor pe care acele dacii pot merge linistite pe banda 1 cu 60 km/h, ori BMW-urile cumparate ori de taticu'-mare-mahar ori de puradelu' incult si agramat care vinde prafuri ori caii lasati sa pasca in voie pe asfalt, ori romanu' obosit, care abia traieste el si familia lui dintr-un venit de mizerie si n-are zi, n-are noapte si-l prinde somnu' pe drum, ori... si-n rest completati voi ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai dreptate, insa eu pun pe primul plan educatia (sau lipsa de) rutiera a soferilor romani. De la carnete luate pe pile, pana la imaturitate pshihica a celor de pe sosele. Imaturitate speculata inclusiv de producatorii de masini...

Un exemplu: Se dau 2 reclame la aceeasi masina, platite de acelasi producator, insa difuzate in 2 tari diferite. Mai ales prin maturitatea publicului tinta.

In Romania, Loganul fuge ca disperatul in reclama, pe post de masina de spion sau MCV plin cu o echipa de baschet, depaseste prin praf, pe drumuri serpuite, ce sa mai, WRC-ul e pui. Ideea? E cea mai tare si rapida masina de pe piata, poti fi ninja soselelor la numai 8000 eu.

In vest, acelasi Logan, sta pe loc, si soferul deschide/inchide portbagajul, sau aprinde/stinge farurile. Adica in ideea ca face acelasi lucru ca orice alta masina, la bani putini.

Ca sa revin. Nevasta-mea a facut anul trecut scoala de soferi. Am zis sa nu ma bag decat dupa ce isi ia carnetul. M-am luat cu mainile de cap de ce a putut invata de la dobitocii aia. Pe cuvant. A mers 4000 de km cu mine in dreapta de atunci si abia acum pot spune ca a devenit sofer. Ca a invatat sa cunoasca masina, sa isi asigure marje, sa anticipeze manevrele celorlalti si sa inteleaga traficul.

Cu toate ca a avut intotdeauna inclinatii pt. condus, chiar este una din putinele femei careia ii place sa conduca.

Pai daca era baiatul lui tati caruia, la 18 ani ii faci cadou o masina in ideea sa compensezi toata lipsa din postul de indrumator/educator/implementator de principii.. Va dati seama ce se intampla la luarea permisului?

Eu as sanctiona drastic scoala de soferi, daca un proaspat posesor de permis face accident. Serios. Pentru ca este si vina lor. Sa vezi atunci constiintiozitate, nu numai norma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mergand mai departe pe ideea sanctionarii scolilor de soferi, acestea ar trebuie evaluate sa ziceam anual, in functie de numarul de elevi promovati (luat carnet), de cei promovati si cu puncte de penalizare in primul an sau chiar primii 3 ani, numarul celor care nu trec testul si celor care nu trec examenul cu "politistul" (examenul rutier) ... Evaluarea scolilor in functie de material didactic, (de ex. cei care au invatat pe batrana 1300 stiu sa conduca cam orice, cei care pe un polo 1,1 tdi dupa 2000, vor avea probleme cu masinile mai vechi ...) ... de numarul orelor teoretice si cele practice (se tin oare toate, sint de ajuns, cine are nevoie de mai multe ore teo si cine de practice, sa fie un fel de pontaj la elev, unde sa fie evidentiat de ex in orele practice, timpul efectiv condus si nr de km parcursi) ...

Dar sa ajungem aici ar trebuii sa avem sosele bune, marcaje si semnale rutiere corect si cu cap puse ... Mentalitate schimbata ... atat al instructorului cat si din partea elevului ...

.... si astfel nava se incheie jurnal de bord al cpt Pickard, de pe nava Star Trek Voyager si isi contiuna drumul spre alte galaxii unde .......................................................................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aveti dreptate, aici e buba cea mai mare...si cea mai greu de reparat...lipsa de educatie rutiera.....nu mai departe de sambata trecuta mergand spre Urziceni o coloana intrega de masini care rulam cu 120-130 pe banda a 2-a depasind o alta coloana de camioane a fost data la o parte de un baietel cu un Jaguar care dupa ce a trecut in fata tuturor a pus frana subit si a oprit cu avariile pe prima banda ca sa se dea jos sa faca un pipi....imaginati-va 15 masini ,din care vreo 5 TIR-uri, care au tras brusc de volan la stanga ca sa-l evite pe maimutoiul respectiv....acum,stau si ma intreb,era neaparat necesar sa ne depaseasca pe toti ca sa opreasca...l-a taiat asa nevoia chiar in momentul ala...?.... ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi' se pare putin cam deplasata ideea...ce naiba,doar nu suntem animale...!?  :(

Sunt de acord cu toate celelalte masuri,mai putin partea cu biciuitul.Am observat ca ai de ales intre inchisoare de la 3 luni la... ,in schimbul celor 74 lovituri de bici...DARRRRRR...ideea in sine ma duce cu gandu' la Iisus Hristos (ca tot ii saptamana mare)...

p.s: parere proprie  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ba mie partea cu biciuirea mi se pare buna, chiar blinda as zice. Pentru cine conduce ca un animal, sa i se dea o pedeapsa ca pentru un animal !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matrixxx !!!!!!!!!!!

TE ROG MULT, FOARTE MULT  slow down ........

eu nas bate un animal!, dar tu???  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

pentru mine treaba sta cam asa :

conduc pentru 2 motive :

1. ma distrez

2. ma deplasez

cind ma distrez fac lucruri (pentru altii) imprudente.

cind ma deplasez merg la consum/timp minim

acu', cine judeca daca un stil de condus e imprudent sau nu?

ce e aia imprudenta? care e limita ei ? de ce depinde ?

se pot da o groaza de exemple de oameni morti in accidente rutiere care au condus prudent (dupa parerea majoritatii)

se pot lua in calcul , intr-un timp rezonabil, timpeniile pe care altii le pot face pe drum ?

in afara de "fiti mai atenti","mergeti mai incet","invatati din experienta altora", "nu va depasiti limitele voastre si pe ale masinii" mai sint , probabil, sute de sfaturi pe care le-as da. INSA, toate astea NU AJUTA LA NIMIC!

ce inseamna "mai incet","mai atent","limita" ?

a conduce este o arta. si nu toti sintem facuti pentru a conduce.

cum sa inveti pe cineva afon sa cinte ?

cum sa-l destepti pe manelist ?

cum sa tai pofta tineretii ?

nu exista si nu vor exista oprelisti pentru cei care cred si simt in condus libertate

poate singurul sfat pe care mi l-as da ar fi :

AI GRIJA SA MAI POTI SI MIINE SA FII LIBER

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca mergi mai incet probabilitatea sa ai timp sa eviti un eveniment neplacut, este mai mare. Totul tine de fizica si apoi de mentalitate, daca esti dispus sa invingi legile fizicii: 80km/h viteza ta si 80km/h viteza celui care vine din sens opus inseamna 160km/h. Daca crezi ca esti "batman" poti incerca sa vezi ce se intampla. Dar atentie, a doua oara sigur nu mai ai ocazia sa incerci!

Share this post


Link to post
Share on other sites

80 KM/h e relativ.

citeodata e prea mult , citeodata prea putin.

intrebarea la care trebuie sa-si raspunda foarte repede un sofer este :

CIND ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Statistica arata ca majoritatea accidentelor petrecute in Romania sunt datorita vitezei prea mari. Adevarat ca mare e "relativ" dar tot atat de adevarat e ca nu avem infrastructura pentru viteza. Eu cred ca limitele impuse de lege sunt suficente pt. a reduce nr. de accidente. Ca se circula "sufocant" tot adevarat este, dar tot infrastructura e de vina...

De aceea in Germania, Franta, Austria - vitezele permise de lege sunt mai mari si pot sa se modifice in functie de conditiile de trafic.... Insa adevarul pentru noi ramane acelasi: Nu avem sosele pentru masinile astea....

  Iar la intrebarea ta "CIND?" raspunsul meu e "Intotdeauna!".

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Germania, pe o mare parte din autostrazi nu exista limita de viteza, in Austria viteza maxima admisa pe autostrazi este de 130 km/h, in Ungaria e la fel ca in Austria. Am citit tot topicul si sincer nu cred ca viteza e principala cauza a accidentelor, ci unde o folosesti. Pe Bucuresti - Pitesti, nu cred ca e o problema daca mergi cu 170 km/h in conditii atmosferice bune. Dar daca mergi cu 120 pe Valea Oltului noaptea cu un junghi de masina si depasesti tiruri fara nici un fel de vizibilitate, nu viteza te omoara pe tine si pe cei din jur si prostia. Asta e un caz, vazut de mine, cand am venit din Germania. Eu incercam sa depasesc cu o masina noua, in conditii de vizibilitate si numai cand imi faceau semne soferii de tiruri ca am loc, iar unu cu un Peugeot 406, cu numere de carton, volan pe dreapta, la care mergea un proiector si o pozitie, depasea fara discernamant, in situatia in care tiristii ii faceau semne ca nu are unde sa se duca. Asa se fac accidente, ca daca il lovea un tir pe ala, imi parea bine, ca mai scapa tara asta de un cretin si un retardat (care mi-a dat de cateva ori emotii ca a venit gramada peste mine, ca nu mai avea unde sa se  duca), dar fiind spatiul destul de mic sigur il arunca in mine sau in altul, de ne nenorocea pe toti. Am facut Germania, Austria, Ungaria in 7 ore, iar Romania (pana in Bucuresti) 11ore, dar asa e cand ai o tara mare si minunata

Share this post


Link to post
Share on other sites

celor care fac pe grozavii pe soselele si as foarte proaste ale romaniei,mai ales daca pun an pericol si vietile altora,ar trebui sa ramana pietoni pt cativa anisori,nu de alta dar sa aibe timp sa reflecteze!

Share this post


Link to post
Share on other sites

celor care fac pe grozavii pe soselele si as foarte proaste ale romaniei,mai ales daca pun an pericol si vietile altora,ar trebui sa ramana pietoni pt cativa anisori,nu de alta dar sa aibe timp sa reflecteze!

Esti agresiv la volan? Te paste un an fara permis si o amenda

Si daca este cazul, dosar penal. Cu asta s-ar putea alege soferii care nu reusesc sa isi stapaneasca nervii in trafic si, mai rau, sar la bataie.

Dupa modelul altor tari europene, politistii incearca sa introduca in Codul rutier o pedeapsa serioasa pentru agresivitatea la volan.  

Avem mari sanse sa scapam de iesirile ale celor agresivi in trafic care n-au un dram de bun-simt. Din pacate, sunt din ce in ce mai multi si mai sar si la bataie.

Ar fi o solutie ca cei indisciplinati in trafic sa ajunga o vreme pietoni, cred multi dintre soferii din Bucuresti, satui de debandada de pe strazi.

Inainte de toate, atat politistii, cat si legiuitorii au datoria sa explice pe inteles notiunea de conducere agresiva, sa o defineasca, pentru ca modificarile legislative sa fie si aprobate.

http://stirileprotv.ro/stiri/eveniment/esti-agresiv-la-volan-te-paste-un-an-fara-permis-si-o-amenda.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now