Guest Amy

Cum conducem daca motorul e diesel?

83 posts in this topic

Exista discutii numeroase pe aceasta tema, a modului de exploatare a motorului diesel in traficul real, cu adevaruri si bineinteles cu folclor, asa ca o sa incercam sa reglementam putin aceste idei, pentru ca oricine foloseste un automobil cu motor diesel sa o faca asa cum trebuie. Si probabil o sa scapam de multe aberatii care se aud, cum ca motorul diesel, mai ales cel cu turbo, ar fi mai putin fiabil, ca turatiile ridicate dauneaza, ca iarna nu porneste si asa mai departe...

Vom aseza motorul diesel la locul lui firesc, in galeria marilor realizari ale tehnicii moderne si vom explica avantajele si dezavantajele sale, precum si felul in care trebuie tratat pe perioada vietii sale, pentru a oferi randament si satisfactii maxime utilizatorului.

Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.

Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari.

In general, un motor diesel modern common-rail are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici...

Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.

Pornirea

Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.

Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.

Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.

Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.

Exploatarea

Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.

Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).

Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.

Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...

Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).

Oprirea motorului

Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.

Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...

Intretinere

Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari.

Nu este de neglijat nici calitatea motorinei folosite: practici ca cele uzuale pe la noi, adica folosirea motorinei cumparate de pe la diversi soferi de camion sau de prin statii de combustibil anonime, poate avea efecte neasteptat de proaste pentru motorul diesel. Alimentati cu motorina buna, adecvata sezonului, chiar daca este usor mai scumpa: cativa euro economisiti nu justifica reparatii de mii de euro la motor...

http://www.turatii.ro/index.php?func=articol&domeniu=Know%20your%20Car&articol=471

Share this post


Link to post
Share on other sites

am un motor 2000 cmc..320 Nm...ai idee care e turatia la care ar trebui sa schimb vitezele pt o exploatare corecta si un consum optim ??

multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

dupa mine tre se le schimbi pina in 2000 ture,putin mai sus la prima(2200),depinde unde circuli si cum iti place sa conduci,eu fac in modul asta si fac 800km.cu 40/45l.(urban si extraurban)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu faci bine ca schimbi pana in 2000 de ture.

O sa se distruga turbina.

Eu am schimbat o turbina pana acum, probabil din cauza aceluiasi stil de condus.

Din cand in cand, mai dai un 3000-3500 de ture, mai lung putin. Nu e mare diferenta la consum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic vechi, insa eu abia acum l-am citit...

Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo.

Aaaa....  ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca schimbi la turatii mici se depune calamina pe turbo si o sa cada destul de repede. este indicat ca din cand in cand sa mergi putin mai sportiv cu ea(adica sa treci de 3500 ture).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci este pompa de injectie la benzinarele turbate?  ???

Nu cumva este doar un pic de emfaza in a redenumi o amarata de pompa de benzina in "pompa de injectie"? Asa, ca sa sune mai pompos... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

citeodata mai conduc si sportiv,adica tras viteza a3a pina la 4000,apoi a4a tot pina acolo,(mai am inca alte doua de tras) dar asta tre sa o fac in autostrada caci imediat depasesc 130km/h,si pe strazile normale mai intilnesti (cam des) si cite un mos(80ani) cu o panda(fiat)de prin 1900toamna

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai cam cel mai indicat ii pe autostrada ca acolo poti sai dai bine de tot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

turbina marita....???..ce inseamna asta in termeni de putere (evident marita ma gandesc)/riscuri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am o pb. cu timpul pana ajunge la temperatura optima, ca in rest conduc foarte sportiv, din pacate pt. buzunar.

Vreau sa-i multumesc la Amy pt. aceasta "compunere". Mersi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu schimb asa:

cand e motorul rece: 2000-2200 ture

cand s-a incalzit (adica mers normal) -2500-3500

cand ma grabesc - pe rosu  ;)

deci practic masinuta mea vede in fiecare zi 4500 ture si cu 1-a, si cu a 2-a, si cu a 3-a si cateodata si cu a 4-a...(prin oras evident) ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praslea numa sa ai grija cu umezeala de pe jos de acuma:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

roskat-ule, daca ii dai 4500 ture cateodata si cu a 4-a...(prin oras evident)  - inseamna ca ai un oras tareeeee gol pe strazi si mareeee  :D

eu in a 2-a cu 4500 de ture am 80-90, tu cit ai intr-a 4-a cu 4500 de ture ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praslea numa sa ai grija cu umezeala de pe jos de acuma:)

n-are treaba.... ;)

faceam asa si pe zapada

pai nu e gol tare doar ca sunt portiuni. cine cunoaste bacaul poate sa confirme (cartierul gheraiesti, serbanesti, letea veche si de ce nu si pe pod la narcisa)

legat de viteza...e diesel nu e benzina

cu a 4-a n-am stat niciodata sa ma uit sa vad cat am la 4500 ture dar cred ca undeva intre 140-150

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai ma roskat tu ii dai a 3-a la 4500 si deja ai iesit din oras demult :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Benzina e suprema la viteza si "zvac".

In schimb, nu o sa simti niciodata puterea/cuplul intr-un benzinar cum e intr-un diesel.  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

"nu o sa simti niciodata puterea/cuplul intr-un benzinar cum e intr-un diesel."

:D adi, tocmai am condus ieri ~800 km dus-intors Bucuresti Sofia intr-un logan DIESEL (sper sa nu se supere Vadim-dar si el stie asta) ...SI NU AM SIMTIT NIMIC. Doar la D5-ul lui iulirx am simtit ceva putere-cuplu, in rest...povesti.  (Acum o sa-mi sariti in cap - loganul nu e masina, etc. Insa nu am nimic sa-i reprosez (am mers cu 160-180km/h mai tot drumul-ca eu trag de masina indiferent de care e ea) in afara de asta: e prea scumpa pentru ce ofera romanilor. In rest, iti faci foarte bine treaba cu ea - la "pretentiile" ei. )

Dar fiecare cu parerea lui. Inca astept un diesel sa ma convinga sa trec de la t5-ul meu la tractorash pe motorina - asa sint eu mai sarcastic cu privire la diesel-uri :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ce vreti de la logan,e masina buna(toata linia montaj renault),se vinde si pe aici,o cumpara pt.ca costa putzin si e incapatoare(break)

Share this post


Link to post
Share on other sites

costa putin?! 

cu banii dati pe un logan imi iau 2 (DOUA) de-astea http://www.blocket.se/vi/19863104.htm?ca=21_s  ! Sper ca te uiti sa vezi ce s-a bagat in masinutza asta...

Gata, ca sint off-topic destul. T5-ul e rege si D5-ul e (hai, treaca de la mine) printz, asa ca sa impacam pe toata lumea  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D adi, tocmai am condus ieri ~800 km dus-intors Bucuresti Sofia intr-un logan DIESEL (sper sa nu se supere Vadim-dar si el stie asta) ...SI NU AM SIMTIT NIMIC. Doar la D5-ul lui iulirx am simtit ceva putere-cuplu, in rest...povesti.   (Acum o sa-mi sariti in cap - loganul nu e masina, etc. Insa nu am nimic sa-i reprosez (am mers cu 160-180km/h mai tot drumul-ca eu trag de masina indiferent de care e ea) in afara de asta: e prea scumpa pentru ce ofera romanilor. In rest, iti faci foarte bine treaba cu ea - la "pretentiile" ei. )

Dar fiecare cu parerea lui. Inca astept un diesel sa ma convinga sa trec de la t5-ul meu la tractorash pe motorina - asa sint eu mai sarcastic cu privire la diesel-uri :D

Matrixxx, eu cand conduc agresiv, o tin in 4000 de ture in a 4-a... si nu ptr putin timp.

Poate ca tu la 140 esti intr-o viteza mai mica decat mine (asta mai mult ca sigur) dar in mod sigur nu o sa te tina rezervorul sa mergi constant asa,in 4000 de ture +, pentru mai mult de 200km.  :P Si asta la o iesire banala/excurisie de weekend, pe alte drumuri decat autostrada. :)

costa putin?! 

cu banii dati pe un logan imi iau 2 (DOUA) de-astea http://www.blocket.se/vi/19863104.htm?ca=21_s  ! Sper ca te uiti sa vezi ce s-a bagat in masinutza asta...

Gata, ca sint off-topic destul. T5-ul e rege si D5-ul e (hai, treaca de la mine) printz, asa ca sa impacam pe toata lumea  :D

Mamaaa, ce jenti!  :love10:

Share this post


Link to post
Share on other sites

da, adi - nu m-am referit la consum, ai dreptate. Vorbeam doar de faptul ca nu am simtit NIMIC cu acel diesel - de aceea am raspuns asa la faza cu :"nu o sa simti niciodata puterea/cuplul intr-un benzinar cum e intr-un diesel."  Poate intr-un diesel performant - gen D5 sa fie senzatia aceea de care spui tu, nu stiu - in afara de D5-ul lui iulirx nu mai m-am suit intr-un diesel zdravan.  Sint insa sigur ca tu stii mai bine ce spui, eu cunosc doar Benzinarele turbate, diesel-urile mai deloc, de aceea nu te contrazic, a fost doar o parere paersonala.

mda, as vrea si eu asemenea jenti...ca la aceea masinutza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now